۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی
رنگ مخصوص چوب چیست؟ معرفی انواع رنگ چوب و روش‌های رنگ کاری

رنگ مخصوص چوب چیست؟ معرفی انواع رنگ چوب و روش‌های رنگ کاری

۲۵ آبان ۱۳۹۹

در این نوشتار با توضیحاتی در خصوص این که رنگ مخصوص چوب چیست؟ آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید. امروزه چوب یکی از پر کاربرد ترین و محبوب ترین […]

در این نوشتار با توضیحاتی در خصوص این که رنگ مخصوص چوب چیست؟ آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

امروزه چوب یکی از پر کاربرد ترین و محبوب ترین عناصر در صنعت می باشد که از آن استفاده های گسترده و منحصر به فرد می شود و همواره کانون توجه صنعت گران، کارگاه ها و کارخانه های تولیدی بوده است.

چوب ویژگی های منحصر به فرد و ارزشمندی را دارا است، مثل استحکام و ماندگاری و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و رطوبت و همه این عوامل موجب شده صنعت چوب به یکی از بزرگترین و پولساز ترین صنایع در جهان مبدل شود و هر روز دگرگونی هایی در آن به وجود بیاید و یکی از این دگرگونی و پیشرفت ها، ساخت چوب نوع ام دی اف بود که با ویژگی های خاصی که دارد، به یکی از پر کاربرد ترین نوع چوب تبدیل شده است.

یکی از معایب چوب قیمت نسبتا بالای آن می باشد

یکی از معایب چوب قیمت نسبتا بالای آن می باشد، ولی توصیه ما این است که اگر توانایی مالی خوبی دارید و در هنگام خرید بین دو نوع جنس چوبی و جنس دیگر، دچار شک شدید، حتما جنس چوبی را انتخاب کنید.

چوب یک عنصر طبیعی است و غالبا در طبیعت در رنگبندی رنگ های تیره موجود است، ولی شاید شما دوست داشته باشید، از چوب در ساخت ملزومات دلخواه تان استفاده کنید، ولی رنگ آن را نپسندید. در این جا محلولی جالب به نام رنگ مخصوص چوب به کمک شما می آید. شما می توانید با استفاده از این رنگ تکه های چوبی را که در اختیار دارید، به هر رنگی که خواستید رنگ بزنید و از آن ها استفاده کنید. و یکی از راه های افزایش دوام و ماندگاری چوب، رنگ زدن اصولی آن است.

رنگ زدن اصولی چوب ضمن افزایش دوام و ماندگاری چوب در برابر عوامل خارجی موجب زیبایی و جلوه گری بیشتر آن در اموری مثل تزئینات می شود. در این مقاله با عنوان رنگ مخصوص چوب چیست همراه شما هستیم تا در این باره اطلاعات مفید و جدیدی را ارائه نمائیم.

همان طور که می دانید چوب به خاطر ساختار به خصوص و متفاوتی که دارد، در انجام همه کار های مربوط به آن از اعم رنگ زدن و چسب کاری نیاز به پیش زمینه های خاص و مهارت دارد، در واقع به دلیل سطح غالبا ناصاف و ناهمواری که دارد، کمی کار با آن دشوار و زمان بر می باشد. در ادامه توضیحات در خصوص این که رنگ مخصوص چوب چیست؟

مراحل رنگ آمیزی و انوع رنگ های مخصوص چوب و نحوه استفاده از آن را مطالعه خواهید کرد:

  • مراحل رنگ آمیزی چوب
  • سنباده زنی چوب:
  • تمیز کردن سطح چوب:
  • زیر سازی و بتونه کاری:
  • اجرای رنگ

 

مراحل رنگ کاری چوب

مراحل رنگ آمیزی چوب

سنباده زنی چوب:

سنباده زنی چوب

اولین قدم و یکی از مهم ترین کار هایی که باید در جهت رنگ آمیزی چوب انجام گیرد، سنباده زنی حرفه ای و درست آن می باشد و مطمئن باشید، هر چقدر در این مرحله اهتمام ورزید و کم کاری نکنید، نتیجه و بهره وری بهتری را در پایان کسب خواهید کرد، البته توجه داشته باشید، سنباده زنی حرفه ای چوب یک کار حساس و دشوار می باشد که اگر به مقدار کافی تجربه و مهارت نداشته باشید، باعث صدمه و خسارت به چوب و به خصوص قسمت های ظریف آن می شوید.

پیشنهاد می کنیم از پست انواع چوب و کاربرد آن | راهنمای جامع ۰ تا ۱۰۰ دیدن کنید.

سنباده زنی قبل از رنگ آمیزی موجب تثبیت بهتر رنگ بر روی سطح چوب می شود

سنباده زنی قبل از رنگ آمیزی موجب تثبیت بهتر رنگ بر روی سطح چوب می شود و رنگ به خوبی به چوب می چسبد و در طولانی مدت سبب پوسته شدن و ورقه شدن چوب نمی گردد، همچنین سطح چوب بسیار یکنواخت و صاف می گردد و جلوه رنگ افزایش می یابد. سنباده زنی به دو روش دستی و با استفاده از دستگاه سندر یا گیره سنباده انجام می گیرد که شما باید با توجه به تجربه و مهارتی که دارید، آن را به بهترین نحو انجام دهید.

اگر می خواهید رنگ های پیشین و کهنه روی چوب را پاک کنید، توصیه می گردد، از سنباده های زبرتر استفاده نمائید و پیشنهاد جهت شروع کار ما استفاده از سنباده های گریت ۸۰ و ۱۰۰ می باشد که از لحاظ مختلف مناسب تر هستند.

پس از آن که زیر رنگ پیشین و رنگ های کهنه را با سنباده های ذکر شده تا نهایت ممکن و به خوبی پاک نمودید، باید با استفاده از سنباده نرم تر که پیشنهاد ما استفاده از سنباده گریت ۱۵۰ می باشد، سطح چوبی که در اختیار دارید، را کاملا هموار و صاف نمائید.

اگر سطحی که می خواهید پاک کنید، دسترسی به آن دشوار و مشکل است

اگر سطحی که می خواهید پاک کنید، دسترسی به آن دشوار و مشکل است، از سنباده های پارچه ای یا کاغذی موجود در بازار استفاده نمائید، زیرا این سنباده ها انعطاف پذیر هستند و برای این سطوح مناسب می باشند.

حتما توجه داشته باشید، ترتیب استفاده از سنباده زبر و سپس نرم، به همین ترتیبی که گفته شد، باید انجام گیرد و هر گونه مغایرت و ناهماهنگی موجب آسیب به سطوح چوب می شود؛ چرا که سنباده زبر لکه ها و رنگ های کهنه را از بین می برد و در ادامه استفاده از سنباده نرم موجب محو خط و خش ها و آثار سنباده زبر می شود و سطحی صاف و یکنواختی را به شما ارائه می دهد و زمانی که بر روی سطح آن دست بکشید، نرمی و همواری آن را احساس خواهید کرد. در انجام پروسه سنباده کاری ممکن است، به صورت کامل همه رنگ ها و زیر رنگ های قبلی کاملا پاک نشوند و لکه های رنگی

سخت و قدیمی باقی بمانند که در مرحله بعدی این مشکل را حل نموده ایم.

تمیز کردن سطح چوب:

تمیز کردن سطح چوب

پس از طی کردن مرحله اول و سنباده زنی به مرحله دوم و تمیز کردن سطح چوب می رسیم، در این مرحله باید کاملا سطح مورد نظرمان را تمیز کنید تا عاری از جای هر گونه رنگ، چرپی، گرد و غبار و جای سنباده باشد.

به دلیل استفاده زیاد از سنباده در مرحله قبل، قطعا گرده های سنباده بر روی سطح چوب هنوز موجود هستند و این گرده ها باید به طور کامل پاکسازی گردد؛ و اگر در انجام امور این مرحله کم کاری کنید، باقی ماندن این گرده ها موجب عدم بتونه و نشستن رنگ بر روی چوب می شود و در انتها باعث ورقه ورقه شدن و یا ریختن رنگ در کوتاه مدت می شود، ضمن اینکه به دلیل وجود این گرده ها و اثرات سنباده زنی، شما سطح صاف و یکنواختی را در دسترس نخواهید داشت و سطح مورد نظرتان در اصطلاح دانه دانه و ناهموار خواهد بود.

ابتدا برای تمیز نمودن سطح چوب از جارو برقی استفاده کرده تا گرده های چوب کاملا جمع آوری شوند، سپس پارچه ای را با آب یا تینر آغشته نمائید و کاملا بر روی سطح مورد نظر بکشید تا کاملا تمیز شود، همچنین در نظر داشته باشید، تینر موجب چسبندگی بهتر می شود و تا حدود زیادی از چرپی ها را پاک می کند. و اگر از آب استفاده کردید، حتما بلافاصله با دستمال خشک رطوبت آن را بگیرید تا چوب دچار صدمه و آسیب نشود. پس از آن که از خشک شدن سطح مورد نظر اطمینان حاصل کردید، وارد مرحله بعدی می شویم.

زیر سازی و بتونه کاری:

زیر سازی و بتونه کاری

پس از انجام موفقیت آمیز و کامل مراحل قبلی، نوبت به بتونه کاری می رسد. برای اینکه سطح آماده تر و هموار تری داشته باشیم، با کمک بتونه زدگی ها را می پوشانیم؛ تا رنگ چسبندگی بهتر و بیشتری را بر روی سطح آن داشته باشد.

در واقع چوب دارای منافذ ریز و درشتی می باشد که وقتی رنگ آمیزی روی آن انجام می دهید، رنگ را به خود جذب می کند و وقتی بتونه می زنیم مانع رسوخ رنگ به منافذ چوب می شویم. یکی از مسائل مهمی که قبل از بتونه زدن باید در نظر بگیرید این است که بتونه پس از خشک شدن، از لحاظ حجمی کاهش پیدا می کند و اگر خواستید فرورفتگی ها و پستی ها و بلندی های چوب مورد نظرتان را بتونه کنید، باید کمی بیشتر از اندازه معمول بتونه اعمال نمائید.

توصیه ما انتخاب رنگ روشن تر برای بتونه از رنگ اصلی می باشد؛ هر چند بیشتر بتونه های چوب به رنگ سفید هستند و در این مورد نگرانی یا مشکل خاصی وجود ندارد.

شما در حال خواندن پست رنگ مخصوص چوب چیست؟ هستید.

بتونه کاری نیاز به مهارت و تجربه حرفه ای دارد

بتونه کاری نیاز به مهارت و تجربه حرفه ای دارد، به طوری که به نحوی یک لایه نازک و منظم بتونه بر روی چوب بکشید که پس از کشیدن آن، اصلا معلوم نباشد بتونه کاری کردید و توجه کسی به آن جلب نگردد. پس از بتونه کشیدن، با توجه به ضخامت و طول آن، زمانی را برای خشک شدن در نظر بگیرید که پیشنهاد ما حداقل ۱۰ دقیقه می باشد.

پس از اتمام بتونه و خشک شدن کامل آن با استفاده از یک سنباده نرم بخش های اضافه آن را حذف نمائید و روی بتونه مورد نظر مجددا سنباده بکشید تا کاملا با سطح چوب همتراز و هماهنگ شود. در آخر سطح کار را دوباره کاملا تمیز کنید و وسایل رنگ آمیزی را آماده نمائید.

آیا می دانید رنگ مخصوص چوب چیست؟ برای دریافت اطلاعاتی مناسب تر با ادامه مقاله همراه باشید.

اجرای رنگ

اجرای رنگ

برای اجرای رنگ بر روی چوب گزینه های متعددی موجود هستند. اولین گزینه پیش رو و محبوب رنگ های فوری مخصوص چوب می باشند که با نام هایی مانند کیلر، سیلر، پلی استر و نیم پلی استر شناخته می شوند، غالبا از غلظت بالایی برخوردارند و طبیعتا قبل از رنگ آمیزی و اجرا باید رقیق شوند. حلال های زیادی نیز مانند تینر برای این نوع از رنگ ها وجود دارند تا آن ها را به رقیقی مورد نظر برساند.

دو تا از معایب تینر که گاها برخی از افراد را اذیت می کند، ویژگی دارا بودن بوی تند آن می باشد که پیشنهاد ما استفاده از ماسک مناسب در حین انجام کار می باشد و همچنین خاصیت خورندگی زیاد آن که برای چوب مناسب نیست و در این باره باید توانایی و تجربه کافی را به دست آورید تا بتوانید بهترین استفاده را از آن بکنید. حال اگر شما تازه کار هستید و عیوبی که برای تینر ذکر شد، برای شما اذیت کننده است، می توانید از حلال ۴۰۲ استفاده نمائید.

این رنگ ها عموما به رنگ عسلی می باشند و تاثیر خاصی روی رنگ چوب ندارد. اگر می خواهید رنگ هایی متفاوت بر روی چوب بیاورید، می توانید از رنگ های خودرویی استفاده نمائید. گزینه دیگر استفاده از رنگ های روغنی می باشد که ما استفاده از این نوع رنگ ها را توصیه نمی کنیم، البته اگر می خواهید از رنگ روغنی استفاده نمائید، باید یک لایه سیلر را روی چوب بیاورید تا ضمن عدم جذب رنگ بر روی چوب و از ایجاد پرز روی سطح چوب جلوگیری شود.

البته به غیر از این موارد رنگ های دیگری نیز در بازار موجود و قابل دسترس است، مثل:

  • رنگ های دکوراتیو که بیشتر جهت استفاده بر روی وسایل چوبی کوچک کاربرد دارند.
  • لاک الکل که در گذشته مصرف زیادی داشت، ولی گسترده شدن مصارف رنگ های صنعتی، جای این نوع رنگ ها را گرفت.
  • جهت استفاده در صنایع سنگین از رنگ های پلی اورتان استفاده می گردد که بسیار مقاوم و آب گریز هستند.
  • روغن های طبیعی مانند روغن کنجد، سویا، آفتابگردان و برزک که در کنار ویژگی های به خصوص خودشان، نسبتا گران قیمت هستند.

مواردی که ذکر شد، معروف ترین و شناخته شده ترین نوع رنگ ها بود و انواع رنگ های دیگر نیز در بازار موجود هستند.

نیاز به محلول تینر

همان طور که گفته شد با توجه به اینکه پوشش هایی مانند کیلر و سیلر عموما محلول غلیظی هستند، شما برای متعادل کردن آن نیاز به محلولی به نام تینر دارید. برای استفاده از رنگ های فوری باید از محلول دیگری به نام تینر فوری استفاده نمائید. تینر ها ماده ای شبیه آب بی رنگ هستند، ولی در عین حال بوی بسیار تندی دارند و ویژگی مهم آن ها خاصیت ویژه پاک کنندگی و خورندگی بسیار بالا است.

این رنگ ها برای خشک شدن نیاز به هوا ندارند و همگام با فعل و انفعالات شیمیایی خشک می شوند. با کمک گرفتن از پیستوله یا قلم مو می توانید، رنگ های فوری را به روی چوب بیاورید و پیشنهاد ما این است که اگر می خواهید از رنگ های فوری بهره بگیرید، از پیستوله بادی استفاده نمائید.

لازم به ذکر است، پس از مدتی و به مرور زمان، وسایل مختلف، خاصیت ها و زیبایی های خود را از دست می دهند و نیاز به نوسازی یا بازسازی دارند و غالبا یکی از بهترین و ارزان ترین راه ها، برای بازسازی چوب، تنها یک قوطی رنگ است. همان طور که در موارد بالا گفته شد، برای بازسازی و نوسازی کافیست مراحل فوق را طی نمائید.

از شما به خاطر زمانی که برای مطالعه مقاله رنگ مخصوص چوب چیست؟ صرف کردید، متشکریم.

توضیحات ما در این زمینه که رنگ مخصوص چوب چیست؟ به پایان رسید. امید است به خوبی متوجه شده باشید که رنگ مخصوص چوب چیست؟

بتونه چیست؟

برای پر کردن منافذ و درزها و خلل و فرج‌ها، ترک خوردگی‌ها، زدگی‌ها، پوشاندن سر پیچ‌ها و میخ‌ها و در محل اتصالات بتونه به کار برده می‌شود و بعد از آخرین مرحله پرداخت و قبل از رنگ کاری بتونه کاری صورت می‌گیرد.

چگونه روی سطح چوب سنباده بزنیم ؟

همیشه مراقب باشید حرکت دست در جهت رگه‌های چوب انجام شود. اگر فقط یک‌بار خلاف جهت چوب سنباده کاری کنید بر روی چوب خط ایجاد می‌شود. برای از بین بردن این خط‌ها باید چند ده بار در جهت راه چوب سنباده بکشید تا خط از بین برود.

زمان خشک شدن سیلر چند ساعت است؟

سیلر پس از اجرا حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه برای خشک شدن سطحی زمان نیاز دارد که این زمان بستگی به دمای هوای کارگاه دارد

برای سیلر باید از چه تینری استفاده کرد؟

برای سیلر باید از تینرفوری استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *