۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی
انواع چوب و کاربرد آن | راهنمای جامع ۰ تا ۱۰۰ [آپدیت ۹۹]

انواع چوب و کاربرد آن | راهنمای جامع ۰ تا ۱۰۰ [آپدیت ۹۹]

۲۰ آبان ۱۳۹۹

شناخت انواع چوب و کاربرد آنها می تواند برای انتخاب بهترین چوب برای پروژه و هدف شما بسیار مفید باشد. چه در حال ساخت چیزی از چوب هستید و چه […]

شناخت انواع چوب و کاربرد آنها می تواند برای انتخاب بهترین چوب برای پروژه و هدف شما بسیار مفید باشد. چه در حال ساخت چیزی از چوب هستید و چه بخواهید اثاثیه ی چوبی برای خانه یا محل کارتان تهیه کنید، می توانید از اطلاعات این مقاله استفاده کنید تا انواع چوب و کارکردشان را بشناسید.

چوب در اشکال و اندازه های مختلف موجود است. از آنجا که چوب از درختان می آید و گونه های مختلفی از درختان وجود دارد، جای تعجب نیست که ما چنین تنوع زیادی از جنگل های مختلف را داریم که می توان برای ساخت استفاده کرد.

  • سه نوع اصلی چوب
  • آیا چوب های نرم، نرم تر از چوب های سخت هستند؟
  • چوب های نرم مانند کاج، سرو، صنوبر و چوب قرمز چگونه استفاده می شوند؟
  • چوب مهندسی شده: محصولات چوبی تولید شده
  • انواع چوب برای نجاری، مبلمان و ساختمان

سه نوع اصلی چوب

سه نوع اصلی چوب

نوع چوب

قبل از اینکه به انواع مختلف چوب و کاربردهای متداول آنها بپردازیم، شناخت سه نوع اساسی و پایه ی چوب تمام انواع دیگر در زیر مجموعه ی آن ها قرار می گیرند، بسیار مهم است. این سه نوع عبارتند از: چوب های نرم، چوب های سخت و چوب های فراوری شده. از هر یک از انواع مختلف چوب می توان به طرق مختلف استفاده کرد.

چوب های نرم

چوب نرم چوب و الوار است که از درختان مخروط مخلوط می شود. درختان مخروطی که از نظر علمی با نام Gymnosperms شناخته می شوند، درختانی هستند که برگ های سوزنی دارند. نمونه هایی از درختان چوب نرم که در کارهای نجاری، ساختمانی و مبلمان استفاده می شود، شامل کاج، سرو، صنوبر و درخت سرخ می باشند.

آیا چوب های نرم، نرم تر از چوب های سخت هستند؟

چوب های نرم

برخلاف تصور رایج، از چوب نرم به عنوان “نرم” نام برده نمی شود. اگرچه درست است که برخی از انواع چوب های سخت جنس مقاومی دارند و بنابراین کار با آنها چالش برانگیزتر است، اما تمایز بین چوب های سخت و نرم چندان ارتباطی با نرمی واقعی یا سختی کار با یک چوب ندارد. بسیاری از چوب های سخت وجود دارد که نرم تر از چوب های نرم هستند.

چوب های نرم مانند کاج، سرو، صنوبر و چوب قرمز چگونه استفاده می شوند؟

چوب های نرم مانند کاج، سرو، صنوبر و چوب قرمز چگونه استفاده می شوند؟

اکثر چوب های نرم، نرم و محکم هستند و معمولاً در بسیاری از کاربردهای مختلف ساختمان استفاده می شوند. کاج و صنوبر (SPF) معمولاً در چوب های SPF برای در مراکز ساختمان سازی و برای تعمیرات منزل به فروش می رسند. این چوبها اغلب در قالب بندی ساخت و سازهای جدید و همچنین ساخت سازه های سبک کاربردی استفاده می شوند.

بسیاری از این چوب ها، به ویژه چوب های نرم از خانواده سرو، به توانایی مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات مشهور هستند. این باعث می شود، درختانی مانند سرو و چوب قرمز برای پروژه های خارجی، مانند تزئینات و مبلمان فضای باز ایده آل باشد.

چوب های سخت

چوب های سخت از هر درختی که سوزن یا مخروط تولید نمی کند، گرفته می شوند. این درختان معمولاً به عنوان درختان برگریز شناخته می شوند که از نظر علمی بیشتر به عنوان آنژیوسپرم معروف هستند. چوب های سخت درختانی هستند که برگ و بذر تولید می کنند. گونه های چوب سخت شامل بلوط، افرا، گیلاس، چوب ماهون و گردو است. گونه های چوب سخت همیشه لزوماً قوی تر از چوب نرم نیستند، اما بسیاری از گونه ها به دلیل الگوهای زیبا و مشخص دانه های چوب شهرت دارند.

همچنین برخی از چوب ها به عنوان چوب های سخت مانند درختان برگریز محسوب نمی شوند، مانند بامبو و نخل. این گیاهان از نظر علمی به عنوان تک لپه شناخته می شوند، اما دارای بسیاری از مشخصات یکسان چوب های سخت هستند و بنابراین اغلب به این ترتیب طبقه بندی می شوند. بامبو و پالم می توانند در دسته بندی بعدی چوبهای فراوری شده قرار بگیرند.

چوب مهندسی شده: محصولات چوبی تولید شده

چوب مهندسی شده: محصولات چوبی تولید شده

نوع سوم چوبی که ممکن است، با آن روبرو شوید، چوب های مهندسی شده است. این نوع به طور طبیعی در محیط وجود ندارد، بلکه تولید می شود. این تخته ها به طور کلی با چوبی ساخته می شوند که برای داشتن برخی از خصوصیات یا ویژگی ها دستکاری می شوند. این محصولات که به آن چوب کامپوزیت نیز گفته می شود، غالباً از چوب های زاید کارخانه های اره ساخته می شوند. چوب مهندسی شده اغلب برای تولید محصول چوبی که می تواند اندازه های خاصی را به دست آورد که از طبیعت دشوار است، از طریق مواد شیمیایی یا فرآیند حرارتی تصفیه می شود.

از نمونه های مشهور چوب های مهندسی شده می توان به تخته سه لا، تخته رشته جهت دار، تخته فیبر با تراکم متوسط ​​و تخته کامپوزیت اشاره کرد. روکش های چوبی نیز بعضی اوقات می تواند به عنوان چوب مهندسی طبقه بندی شود، زیرا اغلب باید از طریق تکنیک های خاص برشکاری یا اتصال قطعات به یکدیگر برای دستیابی به اندازه خاص یا الگوی دانه های چوب، دستکاری شود.

اکنون که این سه نوع اصلی چوب را فهمیدیم، به سراغ شناخت بیشتر انواع و کاربرد هایشان می رویم.

انواع چوب برای نجاری، مبلمان و ساختمان

انواع چوب برای نجاری، مبلمان و ساختمان

در حالی که چوب ها به طور عمده به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند، هزاران نوع و گونه چوب نیز وجود دارد. در این بخش رایج ترین چوب هایی که از آن ها در صنعت استفاده می شود، را معرفی می کنیم. برای هر یک از انواع چوب، یک نمای کلی از ویژگی های مشترک آنها و اینکه مناسب ترین نوع چوب برای استفاده چیست، ارائه خواهیم داد.

چوب توسکا

توسکا چوب سختی است که به دلیل زیبایی طبیعی، کارایی و قابلیت انعطاف پذیری، آرام آرام محبوبیت زیادی پیدا کرد. این ماده بیشتر در مناطق شمال غربی کالیفرنیا و مناطق جنوب غربی کانادا یافت می شود.

به نظر می رسد که چوب آن بلافاصله بعد از بریدن تقریباً سفید باشد، اما پس از قرار گرفتن در معرض هوا و نور آفتاب به سرعت به قهوه ای عسلی گرم تبدیل می شود. این چوب با چگالی متوسط ​​معمولاً دارای یک دانه مستقیم است و برای تراشیدن، تراشکاری و ماشینکاری به راحتی قابل استفاده است. این چوب، همچنین با انواع مختلف ترکیب می شود و برای کارکرد های تزئینی مناسب است. چوب توسکا هنگام سنباده زدن دارای سطح بسیار صافی است که به راحتی می توان آن را لکه دار یا رنگ آمیزی کرد.

درخت آن در قطر یا ارتفاع زیادی رشد نمی کند، بنابراین اگر به قطعات جامد خیلی بزرگ احتیاج دارید، این نکته را باید در نظر بگیرید، زیرا به دست آوردن آنها ممکن است، دشوارتر و در نتیجه گران تر باشند. از این چوب به طور مکرر در ساخت مبلمان و کابینت استفاده می شود، همچنین این یک انتخاب محبوب برای قاب عکس و سایر اشیا تزئینی است.

شاید یکی از کاربردهای تخصصی تر چوب توسکا در بدنه سخت گیتارهای برقی باشد. چوب توسکا صدای بسیار تمیز تولید می کند که به سختی می توان آن را در سایر جنگل ها پیدا کرد. در گیتارهای الکتریکی، این نوع اغلب به دلیل تنش مطلوب تر از حتی چوب های سخت عجیب و غریب مانند چوب ماهون است.

چوب خاکستر

در حال حاضر یافتن چوب خاکستر ممکن است تا حدی دشوار باشد، خصوصاً به دلیل مشکلات اخیر در مورد دستگاه خاکستر زمرد، یک آفت مهاجمی که باعث مرگ زودرس بسیاری از این درختان شده است. اگر در مناطقی زندگی می کنید که درختان خاکشیر بومی هستند و به وفور رشد می کنند، یافتن این چوب آسان تر از زندگی در جایی است که چنین نیست.

خاکستر همان قدرت و ویژگی های بلوط سفید را دارد، اما اگر بتوانید آن را در نزدیکی خود پیدا کنید، معمولاً از قیمت مناسب تری برخوردار است. این چوب هم به راحتی لک می شود و می تواند برای انواع مختلف پروژه استفاده شود.

چوب آسپن

از درختان آسپن اغلب در تولید چوب برای سونا استفاده می شود. آسپن چوبی با رنگ روشن است که به خوبی رنگ آمیزی و لک می شود. آسپن چوب سختی است که در شمال شرقی آمریكا كشت می شود، اما یافتن آن گاهی اوقات دشوار است. به دلیل دسترسی محدود عمومی، معمولاً فقط برای پروژه های بسیار خاصی که چوب آسپن در آنها ایده آل است، استفاده می شود.

یکی از تخصصی ترین کاربردهای چوب آسپن در ساخت سونا است. چوب گرما را انتقال نمی دهد و با تورم یا حرکت محدود رطوبت را به خوبی تحمل می کند. از آنجا که گرما را به راحتی هدایت نمی کند، گاهی اوقات در تولید چوب کبریت نیز استفاده می شود.

این خصوصیات، همچنین مواردی است که Aspen را برای استفاده در ساخت اسلایدهای کشو در مبلمان مطلوب می کند، زیرا این امر می تواند به کاهش چسبندگی کمک کند. این چوب، همچنین بدون بو و عطر و طعم است و برای ساخت چاپستیک و ظروف آشپزخانه ایده آل است.

چوب بالسا

بالسا یک چوب سخت بسیار سبک وزن است که به طور معمول در انواع پروژه های سرگرمی و صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از کارگران خوب چوبی دیدگاه منفی نسبت به چوب بالسا دارند، زیرا چوب خیلی قوی نیست، اما اغلب مورد استقبال قرار می گیرد و کاربردهای عملی بسیاری دارد.

این چوب، همچنین دارای تاریخچه بسیار غنی است، خصوصاً به این دلیل که در جنگ های جهانی اول و جنگ جهانی دوم اغلب در هواپیماها و کشتی ها به عنوان جانشین استفاده می شد.

چوب بالسا معمولاً از آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی به آمریکای شمالی وارد می شود. چوب بالسا خیلی سریع رشد می کند، اما عمر نسبتاً کوتاهی دارد و بیشتر درختان قبل از ۱۰ سالگی فقط الوار قابل استفاده تولید می کنند.

این چوب بسیار شناور است و بسیاری از مردم تعجب می کنند که از چوب بالسا اغلب در بدنه ی قایق ها، خانه ی حیوانات و انواع مختلفی از وسایل استفاده می شود که برای شناور شدن طراحی شده اند. تخته های موج سواری نمونه ای عالی از پروژه های ساخته شده به زیبایی هستند که می توانند از چوب بالسا ساخته شوند.

چوب بالسا چوبی با چگالی کم است

چوب بالسا چوبی با چگالی کم است که به طور کلی چندان محکم نیست. به همین دلیل، بسیاری از افراد ترجیح می دهند، برای هر نوع پروژه ای که نیاز به توانایی تحمل وزن دارد، درخت باس و توس را به جای چوب بالسا انتخاب کنند.

از طرف دیگر، اگر نیاز دارید، چیزی از چوب بسازید که بتواند به سرعت شکسته یا از هم بپاشد، مانند ساخت مجموعه برای تئاتر و صحنه های فیلم، بالسا یک انتخاب عالی است. دانه های چوب بالسا را می توان به راحتی رنگ آمیزی یا لکه دار کرد تا به عنوان روکش استفاده شود.

هنگام مونتاژ پروژه هایی که از چوب بالسا استفاده می کنند، اغلب لازم است، از چسب استفاده شود، زیرا چوب با میخ یا پیچ خیلی خوب کار نمی کند. تکه های بسیار نازک چوب بالسا را ​​می توان بدون داشتن یک ابزار خوب یا چاقوی کاردستی برش داد.

چوب بامبو

از نظر فنی ساقه های بامبو ممکن است، توخالی باشد، اما بسیار محکم اند. اگرچه بامبو از نظر فنی چمن است و چوب نیست، اما به دلیل سختی و تراکم ساقه های گیاه می توان از آن برای ساخت بسیاری از موارد استفاده کرد. بامبو در مناطق گرمسیری به وفور رشد می کند و گونه های مختلفی در دسترس است که در مناطق مختلف بسیار متفاوت است.

گیاه بامبو ساقه ای بلند و توخالی دارد. از این ساقه ها می توان به صورت موجود استفاده کرد و یا می توان آنها را به صورت نوارهای باریک و باریک برش داد تا روکش ایجاد شود. محصول روکش از ساقه ها به صورت چوبی فراوری مانند تخته سه لا ساخته می شود.

در حالی که ممکن است، مردم تصور کنند که بامبو سبک و نرم است و به راحتی خم یا برش داده می شود، اما چنین نیست. بهتر است، بامبو را با بلوط قرمز چوب سخت یا افرا مقایسه کنید، زیرا از سختی و مقاومت مشابهی برخوردار است.

بامبو با چگالی بالا گاهی اوقات می تواند برای ساخت اشیاء سخت استفاده شود

بامبو با چگالی بالا گاهی اوقات می تواند برای ساخت اشیاء سخت استفاده شود. ساقه های بامبو به ویژه برای مبلمان باغ، تزئینات باغ، نرده ها و صفحات محافظت از حریم خصوصی محبوب هستند. بامبو را می توانید در کابینت ها، مبلمان ظریف و حتی به عنوان کفپوش چوب سخت ببینید.

بخشی از آنچه باعث می شود، بامبو در برابر پوسیدگی در خارج از خانه مقاومت کند پوشش طبیعی مومی شکل آن است. اگر می خواهید بامبو را لکه دار، رنگ آمیزی یا چسب بزنید، ابتدا باید چوب را سنباده بزنید تا اطمینان حاصل کنید که رنگ یا چسب به چوب رسیده است.

اگر از چوب بامبو در فضای باز استفاده می شود، باید درزگیر و محافظت شود. رطوبت می تواند باعث تورم یا کوچک شدن بامبو شود، بنابراین بهتر است، قبل از برش اجازه دهید تا آن را به محیط زیست منتقل کند، به خصوص اگر در آب و هوای خشک و سردتر از محلی که گیاه بومی رشد می کند قرار دارید.

چوب راش

راش چوب سختی است که اغلب برای روکش چوب، مبلمان و منبت کاری از آن استفاده می شود. این چوب دارای رنگ کرم و یک الگوی دانه ای ثابت است که معمولاً صاف و محکم است و گاهی اوقات رنگ خاکستری دارد. رنگ چوب بسیار ملایم است، اما معمولاً رنگ کرم زرد مایل به قرمز نیز در انواع آن دیده می شود.

راش چوب محکمی است که به دلیل توانایی خم شدن راحت در بخار شهرت دارد. به همین دلیل، راش یک انتخاب عالی برای ساخت هر نوع مبلمان داخلی است، مانند صندلی ها و سایر قطعات منحنی. این مزیت، همچنین می تواند به این معنی باشد که چوب راش در هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا یا رطوبت غیر قابل پیش بینی در محیط، گاهی دچار حرکت، جمع شدن و تورم می شود.

راش غالباً در پیانوها یافت می شود که برای بلوک های پل و پین سازوکار پیانو استفاده می شود. چوب راش در محدوده مقرون به صرفه تری از چوب های جنگلی است و می توان آن را در طیف وسیعی از اندازه ها و به عنوان روکش یافت. تا زمانی که ابزارهایتان تیز باشد، کار با این چوب نسبتاً آسان است. در صورت تمایل می توان آن را بدون مشکل زیاد چسباند و یا لکه هایی برای زیبایی بیشتر روی آن ایجاد کرد.

چه چوب هایی در بازار ایران هستند؟

چوب های مختلفی که در بازار ایران هستند شامل: چوب راش، ملچ، گردو، چنار، بلوط، تبریزی، نراد یا روسی، افرا، ممرز، زبان گنجشگ، شمشاد، فندق، آبنوس، آکاژور و….

از نظر اقتصادی کدام یک مقرون به صرفه است چوب یا ام دی اف ؟

ام دی اف خام با روکش بلوط یا ملچ

از بین چوب ها کدام چوب ارزانتر و مناسب برای کارهای نجاری می باشد؟

چوب ارزان (نراد، یولکا، ساسنا) یا همان چوب روسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *