۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی
۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن (۲۰۲۰)

۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن (۲۰۲۰)

۲۱ آبان ۱۳۹۹

در این مقاله به معرفی ۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن خواهیم پرداخت. یکی از مهمترین مسائل در طراحی دکوراسیون داخلی، مسئله نورپردازی مناسب و اصولی است که […]

در این مقاله به معرفی ۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن خواهیم پرداخت.

یکی از مهمترین مسائل در طراحی دکوراسیون داخلی، مسئله نورپردازی مناسب و اصولی است که سبب بهتر دیده شدن اشیا و لوازم و همچنین دید بهتر نسبت به رنگ ها خواهد شد. در واقع یکی از اثرگذارترین اجزا در طراحی دکوراسیون داخلی، ایجاد یک نورپردازی مناسب برای محیط کار یا منزل است.

نور پردازی مناسب تاثیر زیادی در خلق و خوی افراد خواهد گذاشت و بر همین اساس همواره بایستی به آن توجه شود. باید در نظر داشت که ایجاد یک نورپردازی مناسب در ساختمان سبب میشود که سایر وسایل به کار برده شده نیز به شکلی زیباتر جلوه کنند.

هر سبک دکوراسیون نیازمند نورپردازی مخصوص به خود است

هر سبک دکوراسیون نیازمند نورپردازی مخصوص به خود است

هر سبک دکوراسیون نیازمند نورپردازی مخصوص به خود است. در طراحیهای مدرن و امروزی نیز سبک نورپردازی خاصی مورد توجه قرار خواهد گرفت. نورپردازی محیط داخلی و خارجی ساختمان، امری تخصصی است که بهتر است، با دید و نظر متخصصین و مهندسان انجام پذیرد. اتاق خواب به عنوان یکی از مهم ترین قسمت های منزل، نیاز به نورپردازی خاص خود دارد. نورپردازی صحیح و اصولی در اتاق خواب میتواند بر کیفیت خواب افراد تاثیر گذار باشد.

نورپردازی اتاق خواب میتواند اتاق را به فضایی چند منظوره برای خواب و استراحت، مطالعه و انجام کارها مبدل نماید. انتخاب درست نورپردازی میتواند در طول روز اتاق را از نور طبیعی و در هنگام شب اتاق را از نور چراغها بهره مند سازد

البته در فضای بسیاری از آپارتمانهای امروزی که امکان بهره گیری زیاد از نور طبیعی وجود ندارد، در طول روز نیز از چراغها استفاده میشود. هنگام نورپردازی اتاق خواب میتوان از رنگهای گرم استفاده کرد تا نور اتاق بیشتر به نور طبیعی نزدیک باشد.

در نورپردازی اتاق خواب همواره میبایست نکاتی مورد توجه قرار گیرد

در نورپردازی اتاق خواب همواره میبایست نکاتی مورد توجه قرار گیرد تا این امر به بهترین نحو قابل انجام باشد، البته توجه به سلیقه افراد در انتخاب نورپردازی اتاق خواب بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال بسیاری از افراد تمایل دارند تا یک اتاق خواب پرنور و روشن داشته باشند. در حالی که برخی دیگر اتاق خوابهای تاریک و کم نورتر را ترجیح میدهند. در هر حال یک طراح دکوراسیون میتواند ایده های بسیار مناسبی برای نور پردازی در اختیار قرار دهد، همچنین برای ایجاد یک نورپردازی غنی، شناخت سبکهای مختلف نورپردازی بسیار کمک کننده خواهد بود.

با مقاله ۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن همراه هستیم.

۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن

اصول کلی نورپردازی

نقش نورپردازی در اتاق خواب

 

۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن

10 مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با مدلهای نورپردازی، به معرفی ۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن میپردازیم.

نورپردازی عمومی اتاق خواب

نور عمومی در اتاق خواب یکی از مهمترین و معمولترین انواع نورپردازی است. این نور معمولا دارای شدت تابشی ملایم است و برای انجام اعمال عمومی کافی خواهد بود. این نوع نورپردازی معمولا به شکلی یکنواخت در فضا پراکنده میشود. اگر کاربر سعی دارد تا برخی از اشیا و مناطق در منزل را برجسته تر جلوه دهد، این نوع از نورپردازی مناسب نخواهد بود. به دلیل ملایمت این نوع نورپردازی، میتوان از آن در فضای اتاق خواب بهره گرفت و پس از یک روز پر تنش در ملایمت این نور استراحت کرد. همچنین به دلیل آرامش بخشی زیاد این نورپردازی از آن در سالنهای یوگا و مدیتیشن نیز استفاده میشود.

نورپردازی تاکیدی در اتاق خواب

یکی دیگر از انواع نورپردازی در فضای اتاق خواب، نورپردازی تاکیدی است. نورپردازی تاکیدی در واقع بر مبنای برجسته کردن اشیا و عناصر مورد نظر بنا شده است. در این نوع از نور پردازی که به آن نورپردازی هنری موضعی نیز گفته میشود، سعی بر این است تا تعدادی از اجزا و عناصر موجود به شکلی زیباتر و واضحتر جلوه کنند.

در این نوع از نورپردازی معمولا از چراغهای توکار استفاده میشود که در بالا یا پایین تابلوها یا سایر عناصر کار میشوند. در این سبک از نورپردازی کمتر از چراغهای آویز استفاده میشود. اگر در اتاق خواب از وسایلی استفاده میکنیم که قصد داریم تاثیرگذارتر به نظر برسند میتوان از این سبک نورپردازی استفاده کرد.

نورپردازی وظیفه‌ای در اتاق خواب

اغلب افراد در قسمتهایی از اتاق خواب فضایی را برای انجام امور کاری یا درسی در نظر میگیرند که در این قسمت نیز بایستی نورپردازی مناسب و خاص خود انجام شود. نورپردازی وظیفه ای نوعی از نورپردازی است که از آن با عنوان نورپردازی اداری نیز یاد می شود. این نورپردازی در قسمت کاری اتاق خواب نیز میتواند به شکلی موثر عمل کند. نورپردازی وظیفه ای در هنگام انجام کار کاربرد بسیار زیادی دارد. در هنگام مطالعه، آشپزی و یا نوشتن استفاده از نور وظیفه ای میتواند بسیار کمک کننده باشد.

از ویژگیهای مهم نور وظیفه ای که آن را از سایر انواع نورپردازی جدا میکند، تضاد آن با نور غالب محیط یا همان نور عمومی است. به طور مثال اگر در محیط از نورهای گرم استفاده شده است، در مورد نور وظیفه ای میبایست از نور سفید یا روشن استفاده کرد. وظیفه این نور ایجاد تمرکز در هنگام انجام کار است.

نورپردازی دکوراتیو در اتاق خواب

نورپردازی دکوراتیو یکی از پرطرفدارترین انواع نورپردازی در اتاق خواب منازل است. این نوع از نور پردازی در باطن نقشی در ادارک دیداری فرد نخواهد گذاشت و صرفا از جنبه هنری و زیبایی شناختی مورد توجه است. مجسمه های نور پردازی شده، فضاهای طبیعی دکوراتیو با نورپردازی و … انواعی از کاربردهای نورپردازی دکوراتیو در فضای اتاق خوابهای مدرن هستند.

نورپردازی با استفاده از لامپ های مخفی در اتاق خواب

یکی از جذابترین و هیجان انگیزترین انواع نورپردازی در اتاق خواب، استفاده از لامپ های مخفی در فضای اتاق خواب است. استفاده از لامپهای مخفی بر روی دیوارهای اتاق خواب میتواند جلوه خاصی به فضای اتاق ببخشد و آن را از حالت سرد و بی روح قبل خارج کند. استفاده از لامپ هایی با نور ملایم نیز میتواند علاوه بر زیباسازی فضای اتاق، در هنگام شب نیز با ایجاد نوری ضعیف و ملایم فضا را برای خوابی پر از آرامش فراهم کند.

استفاده از لوستر در فضای اتاق خواب

بسیاری از افراد تمایل دارند تا در فضای داخلی اتاق خواب نوری متمرکز و در عین حال گسترده وجود داشته باشد. استفاده از لوسترهای مدرن و زیبا میتواند علاوه بر ایجاد فضایی زیبا و جذاب، نور مناسبی را نیز در اتاق خواب ایجاد کند.

بهره گیری از آینه در نورپردازی اتاق خواب

یکی از نکات مهم و مورد توجه در رابطه با نورپردازی اتاق خواب که جدا از استفاده از انواع چراغ و هالوژن است، استفاده از آینه های بزرگ در قسمتهای مختلفی اتاق خواب است. افرادی که تمایل به داشتن اتاق خوابی روشن و پرنور دارند، میتوانند از آینه ها در فضای اتاق استفاده کنند. آینه ها میتوانند با انعکاس نور، محیطی روشن را برای اتاق خواب فراهم کنند. استفاده از آینه ها، همچنین میتواند موجب صرفه جویی در استفاده از انواع لامپ در محیط اتاق خواب شود.

نورپردازی ترکیبی در اتاق خواب

یکی دیگر از روشهای نورپردازی اتاق خواب، استفاده از روشهای ترکیبی برای بالا بردن عملکرد محیط است. در اتاق خوابها اگر از چندین سبک نورپردازی به طور همزمان استفاده شود، میتوان سبک کاربری اتاق را به محیطی چندگانه برای استراحت، مطالعه، انجام کار و … تبدیل کرد. نورپردازی ترکیبی در اتاق خواب سبب میشود که تقریبا تمامی نورها در اتاق موجود باشد و در زمان نیاز از یکی از آن ها استفاده شود، البته باید توجه داشت که در نورپردازی ترکیبی توجه به وسعت اتاق خواب و متراژ آن به استفاده مفید از نور کمک خواهد کرد.

نورپردازی سقف در اتاق خواب

یکی از اصلی ترین انواع نورپردازی در اتاق خواب مربوط به نورپردازی سقف است. علاوه بر نور پردازی در دیوارهای اتاق خواب، لازم است تا در قسمت سقف نیز از نور پردازی مناسبی استفاده کرد. برای زیباتر جلوه دادن سقف و بهره گیری از نور مناسب در تزیین سقف میتوان از ریسه ها و لامپهای رشته ای استفاده کرد. نورپردازی سقف امری کاملا تخصصی است که در حقیقت برای ایجاد مناسب آن لازم است، از متخصصین این حوزه مشاوره گرفته شود.

نورپردازی ساده در اتاق خواب

سادگی در نورپردازی اتاق خواب خود میتواند عاملی برای جذابیت هر چه بیشتر محیط اتاق باشد. استفاده از چراغهای ساده و در عین حال مدرن و زیبا در اتاق خواب علاوه بر ایجاد نور مناسب میتواند نقش به سزایی در چیدمان و زیباتر به نظر رسیدن دکوراسیون داشته باشد. نورپردازی با استفاده از ساده ترین لامپها همواره در نورپردازی اتاق مورد توجه بوده است و به نوبه ی خود یک سبک در نورپردازی اتاق خواب محسوب میشود.

اصول کلی نورپردازی

اصول کلی نورپردازی

نورپردازی اتاق خواب امری است که همواره مورد توجه افراد قرار گرفته است. نورپردازی میتواند تاثیر به سزایی در زیبایی و جلوه اتاق خواب داشته باشد، اما در صورتی که نورپردازی به صورت اصولی و دقیق صورت نگیرد میتواند موجب در هم ریختگی دکوراسیون شود.

استفاده از نور کم در دکوراسیون میتواند محیط را تاریک و کسل کننده جلوه دهد. در مقابل استفاده از نور زیاد در نورپردازی اتاق خواب نیز میتواند به چشمها آسیب برساند. به خصوص در هنگام خواب وجود نور زیاد میتواند کیفیت خواب را تا حد زیادی کاهش دهد. بر همین اساس نورپردازی اتاق خواب بایستی به شکلی اصولی انجام پذیرد تا محیطی بهتر را برای افراد ایجاد کند.

در نورپردازی مناسب برای اتاق خواب همواره می بایست نکاتی در نظر گرفته شود تا بهترین نتیجه متناسب با نیاز حاصل شود. اولین نکته ای که در مورد نورپردازی باید مد نظر قرار گرفته شود، توجه به متراژ اتاق است. هر نورپردازی باید متناسب با مساحت محیط طراحی شود تا همان طور که عنوان شد نور بیش از حد زیاد یا نور کم در فضا ایجاد نشود. دومین نکته ای که در رابطه با نورپردازی منزل مهم است، نوع و سبک دکوراسیون منزل است که میتواند تاثیر به سزایی در انتخاب نوع نورپردازی داشته باشد.

در مورد اتاق خواب، سلیقه افراد و نوع کاربری آنها از محیط اتاق نیز میتواند بسیار حائز اهمیت باشد. اتاقهایی که فقط برای خواب و استراحت مورد استفاده قرار میگیرند طبیعتا نورپردازی متفاوتی از اتاقهایی با کاربری چند منظوره خواهند داشت.

با مقاله ۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن همراه هستیم.

نقش نورپردازی در اتاق خواب

نقش نورپردازی در اتاق خواب

نقش نورپردازی در محیط منزل و اتاق خواب نقشی غیر قابل چشم پوشی است که همواره باید به آن توجه کرد. نورپردازی علاوه بر استفاده از چراغ و لامپها در محل مناسب، بر استفاده صحیح از نور طبیعی نیز اطلاق میشود.

استفاده از نور طبیعی در نورپردازی علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها میتواند اثر بسیار مثبتی بر روح و روان افراد داشته باشد. در دکوراسیونهای مدرن و امروزی استفاده از نور طبیعی بسیار مهم خواهد بود. در اتاق خوابها برای استفاده از نور طبیعی میتوان از پنجره های بزرگ بهره گرفت. استفاده از پنجره های بزرگ و رو به نور میتواند تاثیر به سزایی در وارد شدن نور طبیعی به محیط اتاق خواب داشته باشد.

در نورپردازی اتاق خوابها میتوان از نورپردازی اتاق هتلها الهام گرفت. با توجه به این که نورپردازی هتلها معمولا به شکلی اصولی انجام میپذیرد، بهره گیری از آن در محیط اتاق خواب میتواند بسیار کمک کننده باشد.

هدف از نورپردازی اصولی اتاق خواب

معمولا هدف از نورپردازی اصولی اتاق خواب عدم درخشش نور و بدون خیره کردن چشم خواهد بود. یکی از مهمترین نکات تخصصی در ایجاد نور مناسب برای اتاق خواب، نحوه لایه بندی نور اتاق خواب است. در حقیقت دانستن این که چگونه نور را لایه لایه کنیم، رمز ایجاد نور بهتری برای اتاق خواب خواهد بود. در حقیقت این کار باعث ایجاد تعادل در نور محیط خواهد شد.

در این متن سعی کردیم تا ۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن را به اختصار معرفی کنیم تا بدانیم که چگونه میتوان نور اتاق را به شکلی صحیح و اصولی روشن کرد. استفاده از موارد تخصصی در نورپردازی اتاق خواب نتیجه کار بهتری را در دسترس قرار خواهد داد. نورپردازی تخت، میز کنار تخت و سایر وسایل نیز میتواند در ایجاد یک نورپردازی مناسب برای اتاق خواب موثر باشد.

توصیه میشود که در صورت امکان در محیط اتاق خواب از یک آباژور یا چراغ خواب استفاده شود. در صورت انتخاب چراغ میز سایه دار، آباژورهای رنگ روشن بیشترین نور را برای فعالیت های کنار تخت مانند مطالعه فراهم می کنند. چراغ های میز اتاق خواب با بازوهای تاب دار به راحتی قابل تنظیم هستند تا حتی از انعطاف پذیری بیشتری در روشنایی برخوردار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *