۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی
چگونه پتینه کاری کنیم؟ (آموزش پتینه کاری ۲۰۲۰)

چگونه پتینه کاری کنیم؟ (آموزش پتینه کاری ۲۰۲۰)

۲۹ آذر ۱۳۹۹

در این نوشتار یاد می گیریم که چگونه پتینه کاری کنیم با ما همراه باشید. کلمه پتینه معمولاً به یک لایه سطحی سبز یا قهوه ای و برنز اشاره دارد. […]

در این نوشتار یاد می گیریم که چگونه پتینه کاری کنیم با ما همراه باشید.

کلمه پتینه معمولاً به یک لایه سطحی سبز یا قهوه ای و برنز اشاره دارد. پتینه را می توان به طور طبیعی با اثر اکسیدکننده ی هوا و یا مصنوعی با استفاده از مواد شیمیایی ایجاد کرد. با گذشت زمان، فلزاتی مانند آهن، فولاد، برنز، برنج و مس ممکن است، یک لایه ی نازک رنگی روی سطح آنها ایجاد شود که پتینه نامیده می شود.

این ظاهر قدیمی می تواند به ویژه در کارهای هنری و قطعات تزئینی مطلوب باشد. قرار گرفتن در معرض عناصر به طور طبیعی باعث تغییر رنگ بسیاری از انواع فلزات در طول زمان می شود

اما اگر می خواهید برای پتینه کاری خودتان دست به کار شوید، می توانید با مواد خانگی یا مواد شیمیایی این اثر را ایجاد کنید و حتی می توانید از ظاهر پتینه با انواع خاصی از رنگ نیز تقلید کنید. برای این که به خوبی متوجه شویم که چگونه پتینه کاری کنیم به طرح و تشریح سوالات ذیل خواهیم پرداخت.

  • آیا می توان در خانه پتینه ساخت؟
  • ساخت پتینه با مواد خانگی:
  • ایجاد پتینه با مواد شیمیایی:
  • یک پتینه با رنگ اکسید کننده:

آیا می توان در خانه پتینه ساخت؟

آیا می توان در خانه پتینه ساخت؟

اولین روش

ساخت پتینه با مواد خانگی:

ساخت پتینه با مواد خانگی

وسایل ضروری خود را جمع کنید. بیشتر این وسایل و مواد را می توانید در خانه خود پیدا کنید. برای خیساندن فلز خود در یک محلول به یک ظرف مناسب نیاز دارید؛ که یک ظرف پلاستیکی یا ارزان کفایت می‌کند. بعد از پتینه کردن، می توانید این ظرف را تمیز کرده و مطابق صلاحدید از آن استفاده مجدد کنید، اما ظرف باید آنقدر عمیق باشد که بتواند فلزی را که در حال پتینه کردن هستید، کاملاً غرق کند. شما، همچنین به این موارد نیاز دارید:

پارچه تمیز یا حوله های کاغذی (برای خشک کردن)

کانتینر

پراکسید هیدروژن، محلول ۳٪ (اختیاری)

فلز (برای پتینه کردن)

دستکش پلاستیکی (توصیه می شود)

نمک

سرکه سفید

آماده شوید تا فلز را پتینه کنید

آماده شوید تا فلز را پتینه کنید. برای بهترین نتیجه، همیشه قبل از پتینه زدن، فلز و ظرف خود را تمیز کنید. حتی اثرانگشت یا بقایای نامرئی نیز می تواند در نتیجه پتینه کاری شما تأثیر بگذارد، بنابراین فلز و ظرف خود را با دقت تمیز و سپس خشک کنید.

در بیشتر موارد، چند قطره صابون و یک برس اسکراب برای تمیز کردن قطعات فلزی و ظروف به میزان متوسط ​​کثیف کافی خواهد بود.

برای تمیز کردن قطعات فلزی کثیف آن ها را در چربی خیس کنید. با این کار انبوهی از کثیفی ها در زاویه های دشوار برطرف می شود.

اگر می خواهید فولاد را پتینه کنید، تمیز کردن آن با تری سدیم فسفات می تواند بسیار موثر باشد، سپس فلز را بشویید و اجازه دهید تا در هوا خشک شود.

استفاده از دستکش تمیز هنگام تمیز کردن و دست زدن به فلز می تواند از پوست شما در برابر عوامل تمیز کننده محافظت کند، در حالی که از انتقال مجدد اثرانگشت هم جلوگیری می کند.

این فلز را در سرکه خیس کنید

این فلز را در سرکه خیس کنید. به ظرف خود سرکه اضافه کنید تا به اندازه کافی فلز در آن غوطه ور شود؛، سپس مقدار مساوی نمک به سرکه اضافه کنید، آن را کاملا هم بزنید و فلز را وارد کنید تا بتواند در محلول قرار بگیرد و یک پتینه نمک سرکه ایجاد کند.

اجازه دهید، فلز به مدت کمتر از نیم ساعت در محلول های حل کننده سرکه نمک خیس بخورد. این محلول بسته به زمان خیساندن، ترکیب فلز، دما و سایر عوامل می تواند رنگهای زیادی از پتینه تولید کند.

برای اکسید شدن شدید فلز، ابتدا فلز را فقط در سرکه خیس کنید و به دنبال آن، پراکسید هیدروژن و نمک را به سرکه اضافه کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست رنگ مخصوص چوب چیست؟ معرفی انواع رنگ چوب و روش‌های رنگ کاری دیدن کنید.

در صورت تمایل اکسیداسیون را با پراکسید تقویت کنید

در صورت تمایل اکسیداسیون را با پراکسید تقویت کنید. افزودن پراکسید هیدروژن و نمک به سرکه شما باعث زنگ زدگی بسیاری از آلیاژهای آهن مانند فولاد می شود. این کار می تواند رنگ و واقع گرایی به پتینه ی شما اضافه کند. به ازای هر چهار پیمانه سرکه سفید موجود در ظرف خود، یک قسمت پراکسید هیدروژن و یک و نیم قسمت نمک به محلول اضافه کنید.

به عنوان مثال، اگر در ظرف خود چهار فنجان سرکه دارید، باید یک فنجان پراکسید هیدروژن و یک دوم فنجان نمک اضافه کنید.

اگر از میزان سرکه سفید ظرف خود مطمئن نیستید، فلز خود را برای لحظه ای برداشته و سرکه را در یک فنجان اندازه گیری ریخته، سپس آن را به ظرف خود برگردانید.

با ادامه توضیحات ما در خصوص این که چگونه پتینه کاری کنیم همراه باشید.

اجازه دهید، فلز شما خشک شود و درزگیر را در نظر بگیرید. برای ظاهری کاملاً طبیعی، ممکن است، بخواهید فلز پتینه شده خود را بدون یک لایه درزگیر بگذارید. با این حال، این نوع پتینه می تواند به پوسته پوسته شدن یا محو شدن حساس باشد. پس از خشک شدن کامل فلز، می توانید از پتینه ی آن محافظت کنید.

دومین روش

ایجاد پتینه با مواد شیمیایی:

ایجاد پتینه با مواد شیمیایی

ترکیب فلز خود را تعیین کنید. برخی از فلزات از یک جزء تشکیل شده اند، مانند طلا و مس، اما برخی دیگر از ترکیبات هستند، مانند آلیاژها، برنج و فولاد که هر یک از آنها دارای خواص منحصر به فردی هستند، به این معنی که برخی از مواد شیمیایی موثر هستند و برخی دیگر موثر نیستند. چگالی فلز خود را محاسبه کنید تا به شما کمک کند.

آلومینیوم یا یکی از آلیاژهای آن که اغلب به رنگ سفید نقره ای است. این یک فلز سبک و معمولی است که دارای تراکم ۲٫ ۷ گرم در سانتی متر مکعب است.

مس یا یکی از آلیاژهای آن که معمولاً به رنگ قرمز است. مس بدون اکسیداسیون دارای تراکم ۸٫ ۹ گرم در سانتی متر مکعب، نیکل مس ۸٫ ۸ گرم در سانتی متر مکعب، برنج ۸٫ ۶ گرم در سانتی متر مربع و برنز ۸٫ ۷ گرم در سانتی متر مکعب.

آهن یا یکی از آلیاژهای آن که نسبتاً براق و به رنگ خاکستری است

آهن یا یکی از آلیاژهای آن که نسبتاً براق و به رنگ خاکستری است. چدن دارای چگالی ۷٫ ۵ گرم در سانتی متر مکعب است، آهن فرفورژه دارای همان تراکم فولاد در ۷٫ ۸ گرم در سانتی متر مربع و فولاد ضد زنگ ۷٫ ۹ گرم بر سانتی متر مربع.

نقره یا یکی از آلیاژهای آن، درخشان و براق است. نقره دارای تراکم ۱۰٫ ۵ گرم در سانتی متر مکعب و نقره نیکل ۸٫ ۴ گرم در سانتی متر مربع است.

بهترین ترکیب شیمیایی برای پتینه ی خود را شناسایی کنید. ابتدا نوع فلز خود را تعیین کنید، سپس باید تحقیق کنید که چه نوع ترکیب شیمیایی برای پتینه کاری این نوع فلزات بهترین نتیجه را خواهد داشت. مثلا محلول های رنگ آمیزی فلز که از قبل مخلوط شده اند. بسیاری از اینها به گونه ای ساخته شده اند که به خوبی روی مس، برنج و برنز کار می کنند.

فلز را برای پتینه کاری آماده کنید

فلز را برای پتینه کاری آماده کنید. آلودگی های موجود در سطح فلز شما می تواند بر نتیجه نهایی پتینه کاری شما تأثیر منفی بگذارد. برای بیشتر فلزات که در حد متوسط کثیف هستند، آن را سریع با آب و صابون بشویید و سپس در هوا خشک کنید.

برای قطعات کثیف تر فلز یا تمیز کردن اصولی، فلز را یک شب در چربی خیس کنید، سپس آن را با آب بشویید و بگذارید خشک شود.

دست زدن به فلز با دستکش تمیز می تواند مانع از انتقال تصادفی روغن از دست به فلز و تحت تأثیر قرار دادن پتینه کاری شود.

در جا به جا کردن ظروف دقت کنید. بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده برای ایجاد پتینه، بخارات خطرناکی را ایجاد می کند که در صورت تجمع می تواند باعث آسیب یا مرگ شود، بنابراین در محیطی با جریان هوای مناسب کار کنید. جهت اطمینان از ایمن ترین و بهترین نتیجه، دستورالعمل های همراه با مواد شیمیایی را بخوانید.

به طور کلی، دستان برهنه شما هرگز نباید با مواد شیمیایی تماس پیدا کنند. هنگام دست زدن به مواد شیمیایی یا فلز با مواد شیمیایی موجود در آن، همیشه از دستکش استفاده کنید.

با استفاده از محافظ چشم و ماسک، مواد شیمیایی را از چشم و دهان خود نگه دارید. بسیاری از اینها سمی هستند و می توانند به تحریک، بیماری یا بدتر از آن منجر شوند.

مواد شیمیایی را با دقت تهیه و استفاده کنید

مواد شیمیایی را با دقت تهیه و استفاده کنید

مواد شیمیایی را با دقت تهیه و استفاده کنید. بسته به نوع ترکیب شیمیایی که برای فلز خود انتخاب کرده اید، ممکن است، مجبور شوید، آن را مستقیماً روی سطح فلز قرار دهید. آن را در ظرفی آماده کنید.

بسیاری از ترکیب های شیمیایی بسته به تعداد کاربرد و یا زمان خیس شدن تغییر رنگ می دهند.

مواد شیمیایی بی‌خطر و مطابق با ایمنی محیط زیست فقط ممکن است، نیاز به شستشوی سریع با آب تمیز داشته باشد.

اما مواد شیمیایی فرموله شده و خاص ممکن است، به عوامل خنثی کننده خاصی نیاز داشته باشند تا محلول را بی ضرر کند.در صورت لزوم ماده ی شیمیایی را خنثی کنید. برخی از مواد شیمیایی پس از آماده سازی همچنان خطرناک خواهند بود. این نکات روی برچسب آن نشان داده می شود و دستورالعمل های خنثی سازی را ارائه می دهند.

ممکن است، ماده شیمیایی شما با یک ماده خنثی کننده جداگانه عرضه شده باشد، اما در بسیاری از موارد، می توان جوش شیرین را اضافه کرد تا محلول های شیمیایی خنثی شود.

هرگونه مواد شیمیایی که برای خنثی سازی کنار گذاشته می شود، باید از کودکان و حیوانات در امان بماند.در صورت تمایل برای محافظت از پتینه ی خود، آن را مهر و موم کنید. شما می توانید رنگ و قوام پتینه خود را هنگام افزودن براق کننده با درزگیر، مانند یک لایه واضح از اکریلیک، موم موم یا موم رنسانس، حفظ کنید. با این حال، برای واقع بینانه ترین نگاه و ادامه پتینه کاری، گزینه مهر و موم شده ممکن است، بهترین گزینه شما باشد.

سومین روش

یک پتینه با رنگ اکسید کننده:

پتینه با رنگ اکسید کننده

لوازم پروژه خود را خریداری کنید. برای تقلید از اثر پتینه، به نوع خاصی از رنگ نیاز دارید که دارای ذرات ریز فلز در آن باشد. به این رنگ، اکسید کننده یا سوراخ کننده می گویند. برای این پروژه به موارد زیر احتیاج دارید:

ظروف برای رنگ آمیزی

چربی زدایی (اختیاری)

برس فوم

دستکش

فلز (برای پتینه کردن)

محلول رنگ اکسید کننده و پتینه (اغلب با هم فروخته می شود)

همزن رنگ

دستکش پلاستیکی

درزگیر (اسپری توصیه می شود)

آب و صابون

محل کار خود را آماده کنید

محل کار خود را آماده کنید. بخارهای موجود در محلول رنگ و اکسید کننده ای که از آن استفاده می کنید، می تواند در جریان هوا ضعیف شده و باعث صدمه یا مرگ شود. برای این پروژه یک محل با تهویه مناسب و یک سطح کار صاف و پایدار انتخاب کنید.

رنگ گاهی اوقات می تواند پاشیده و در جایی که ترجیح می دهید، پخش شود. برای گرفتن قطره های ناخواسته رنگ در محل کار خود، یک پارچه یا یک روزنامه بگذارید.

بسته به ظرفی که رنگ اکسید کننده و محلول پتینه ی شما در آن است، ممکن است، بخواهید در یک ظرف کار کنید، یا بخواهید این مواد را در ظروف جداگانه بریزید.

اگر تصمیم دارید، از ظرف جداگانه ای برای رنگ اکسید کننده خود استفاده کنید، حتماً رنگ را با همزن کاملاً مخلوط کنید تا قبل از انتقال، رنگ یکنواخت باشد.

فلز را آماده کنید. آلودگی، روغن و سایر آلاینده های سطح فلز شما می توانند بر روی نتیجه ی پتینه تأثیر منفی بگذارند پس با تمیز کردن بهترین نتیجه را خواهید داشت. خیساندن شبانه در یک ماده چربی مناسب، آلودگی های عمیق شکاف ها را از بین می برد.

شما در حال خواندن چگونه پتینه کاری کنیم هستید.

استفاده از دستکش

استفاده از دستکش باعث می شود که به طور تصادفی اثر انگشت نگذارید که باعث تغییر شکل می شود.

رنگ اکسید کننده خود را مخلوط کرده و بمالید. ذرات ریز فلزی موجود در رنگ ممکن است، گاهی اوقات جمع شده و ناسازگاری هایی را در پتینه شما ایجاد کنند. یک همزن رنگ بردارید و رنگ را کاملاً مخلوط کنید تا صاف و یکدست باشد. سپس، با استفاده از یک برس تمیز، رنگ را به فلز خود بمالید.

هر مارک از رنگ متفاوت خواهد بود، بنابراین شما باید برای بهترین نتیجه از دستورالعمل های رنگ خود پیروی کنید. به طور کلی، دو لایه رنگ نازک با یک ساعت زمان برای خشک شدن هرلایه کافی است.

محلول پتینه را اضافه کنید. بعد از آن صبر کنید تا رنگ مخلوط شود.

با صبر و حوصله منتظر تغییر رنگ باشید. عوامل زیادی می توانند در زمان اکسید شدن و ایجاد اثر پتینه تأثیر بگذارند. به طور کلی، رنگ باید در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تغییر کند.

صبر کنید تا خشک شود، سپس پتینه را مطابق نظر خود تنظیم کنید. در این مرحله، شما قادر خواهید بود نحوه تعامل رنگ با محلول پتینه را ببینید. پس از خشک شدن رنگ و محلول، می توانید رنگ و محلول بیشتری برای اصلاح پتینه مطابق میل خود اعمال کنید.

به انتهای توضیحات خود در این مورد که چگونه پتینه کاری کنیم رسیدیم. امیدواریم از خواندن مقاله چگونه پتینه کاری کنیم بهره لازم را کشسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *