۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی
راه‌های تشخیص تفاوت رزین با چوب

راه‌های تشخیص تفاوت رزین با چوب

۱۲ دی ۱۴۰۰

پلی استر رزین یک ماده‌ی شیمیایی است که این روزها زیاد در صنایع مختلف استفاده می‌شود که از مهم‌ترین این صنایع می‌توان به مبلمان سازی اشاره کرد. چرا که این […]

پلی استر رزین یک ماده‌ی شیمیایی است که این روزها زیاد در صنایع مختلف استفاده می‌شود که از مهم‌ترین این صنایع می‌توان به مبلمان سازی اشاره کرد. چرا که این روزها استفاده از چوب برای ساخت وسایل چوبی از جمله مبل هزینه‌های زیادی را برای تولید کنندگان به دنبال دارد لذا افراد با استفاده از رزین‌ها سعی می‌کنند که هزینه‌های خود را پایین بیاورند. اما نکته مهم اینجاست که شما پیش از خرید باید تفاوت رزین با چوب را بدانید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. محصولات رزینی کیفیت بسیار پایینی دارند. و بعضی از فروشندگان بدون گوشزد کردن این موضوع نمونه‌های رزینی را جای چوب می‌فروشند.

پلی استر رزین چیست؟

پلی استر یک نوع صمغ است که به آن رزین می‌گویند. دمای رزین پلی استر به هنگام مخلوط شدن در خشک کن بالا می‌رود و بعد از ژله‌ای شدن سفت می‌گردد. چرا که مولکول‌ها نزدیک می­شوند و مقداری از محلول تبخیر می‌گردد و حجم آن کاهش می‌یابد. رزینی که سفت یا اصطلاحاً بسته شده باشد را به هیچ ترفندی نمی‌توان به حالت مایع در آورد. از پلی استر رزین ماده‌ای به دست می‌آید به عنوان چوب مصنوعی که جدیدا در مبلمان سازی زیاد از آن استفاده می‌شود.

پلی استر رزین از جنس پلاستیک است که تحت عنوان فایبر گلس هم شناخته می‌شود. این محصولات نیز دارای کیفیت‌های مختلفی هستند و نمونه‌های مرغوب دیرتر خراب می‌شوند.

از پلی استر رزین به عنوان چوب مصنوعی در ساخت انواع مبلمان استفاده می‌شود. با توجه به این که از مبل­ها زیاد استفاده می‌شود و قیمت بسیار بالا و گرانی دارند ناچارا دیر به دیر عوض می‌گردند لذا بهتر است که از همان ابتدا نمونه‌های چوبی و با کیفیت را تهیه کنید. کیفیت خوب محصولات در دراز مدت صرفه‌ی اقتصادی دارد.

کاربرد و استفاده‌های پلی استر رزین

رزین‌ها در مبلمان سازی، منبت کاری، قالب گیری،  طراحی‌های ظریف و مجسمه سازی استفاده می‌شوند. همان طور که می‌بینید رزین به خاطر کیفیت پایین‌تری که دارد بیشتر مناسب صنایع دکوری استفاده هستند.

نکات مهمی که در مورد رزین باید بدانید

  • بهترین درجه‌ی حرارتی برای کار کردن با رزین ۲۰ درجه سانتی گراد می‌باشد.
  • رزین یک بوی تند و گزنده‌ای دارد و مقدار زیاد آن یعنی بیش از ۵ کیلوگرم در یک روز می‌تواند سمی ‌باشد لذا افرادی که با رزین کار می­کنند نباید از وجود یک تهویه‌ی مناسب برای محیط کاری خود غافل شوند. اگر استفاده از فن و تهویه برایتان مقدور نیست بهتر است که در محیط باز از رزین استفاده نمایید.

مزایای استفاده از رزین

برای بیان مزیت رزین می‌توان تنها به این موضوع اشاره کرد که بسیار راحت تولید می‌شوند و بسیار کم هزینه هستند. و کسانی که نمی‌توانند محصولات چوبی بخرند می‌توانند این نمونه‌ها را تهیه کنند اما در نظر داشته باشید که رزین‌ها هم درجه کیفیت متفاوتی دارند. آن­هایی که کیفیت بالایی دارند نمونه‌هایی هستند که در برابر شرایط محیطی و پوسیدگی مقاوم می­باشد.

معایب استفاده از رزین

بر خلاف تصور عامه‌ی مردم که فکر می‌کنند رزین نسبت به چوب سبک‌تر است اما این گونه نیست و محصولات ساخته شده از رزین وزن بالاتری دارند. لذا جا به جایی آن‌ها بسیار مشکل می‌باشد.

در صورتی که پرداخت کاری در محصولات رزینی به درستی انجام نشده باشد پوسته پوسته می­شوند، ترک می‌خورند و یا این که زودتر می‌شکنند.

رنگ خور رزین بسیار بد است و رنگ بر روی آن‌ها کدر، مات و بی کیفیت می‌شود.

تفاوت رزین با چوب چیست؟

حال ممکن است که این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه تفاوت چوب و رزین را بفهمیم تا کلاه سرمان نرود و فروشندگان نتوانند از این موضوع سو استفاده کنند. بررسی این موضوع از این جهت لازم است که وقتی که کالاها رنگ می‌خورند نمی‌توانید متوجه شوید که آیا چوبی که در آن­ها استفاده شده کیفیت خوبی دارد یا نه؟ چه برسد به این که بخواهید تفاوت رزین با چوب را تشخیص دهید. در ادامه روش‌هایی را توضیح می‌دهیم تا با کمک آن‌ها بتوانید رزین را از چوب متمایز کنید.

 

 

راهکارهای تشخیص تفاوت رزین با چوب

خرید از تولیدی

اولین راهکار که مطمئن‌ترین راهکار هم محسوب می‌شود این است که برای خرید به تولیدی­ها مراجعه‌ی کنید و هنگام خرید از فروشنده بخواهید که نمونه‌ی رنگ نشده محصول را به شما نشان دهد. در نتیجه شما می‌توانید مواد اولیه‌ای که در کارگاه استفاده می‌شود را ‌ببینید.

استفاده از سوزن

یک قسمت از مبل یا کالای چوبی را انتخاب کنید سپس با کمک یک سوزن مقدار کمی به آن قسمت فشار وارد کنید. اگر سوزن فرو رفت یعنی که جنس محصول چوب می‌باشد ولی اگر فرو نرفت به این معناست که از رزین درست شده است. مراقب باشید که هنگام استفاده از سوزن به کالا آسیب نزنید و روی آن خراشی ایجاد نکنید. چرا که در این صورت از نظر اخلاقی موظف خواهید بود که آن را بخرید.

متاسفانه سازندگان مبلمان رزینی برای این که تشخیص تفاوت رزین با چوب برای مشتری دشوار کنند در قسمت‌های مختلف مبل از چوب استفاده می‌کنند لذا توصیه می‌کنیم که تست سوزنی خود را در چند قسمت مبل انجام دهید. معمولا بیشترین استفاده از چوب در قسمت پایه‌ها و دسته مبلمان می­باشد.

اگر سوزنی که در بالا گفته شد داغ باشد سریعا بوی پلاستیک محصولات رزینی بلند می‌شود.

وزن زیاد

همان طور که قبلا هم گفته شد نمونه‌های رزینی وزن زیادی دارند در حالی که وزن نمونه‌های چوبی کمتر می‌باشد.

رنگ کالا

رنگ‌هایی که بر روی رزین زده می‌شود شفافیت ندارند و حالتی مات و کدر پیدا می‌کنند.

 

تشخیص رزین از چوب

 

خرید از تولید کنندگان نام آشنا و با سابقه

سعی کنید محصول خود را از فروشنده‌ای بخرید که از اعتبار خوبی برخوردار است و از نظر اخلاقی نیز سالم می­باشد. معمولا چنین افرادی از همان ابتدا به خریداران توضیح می‌دهند که کدام محصولات رزینی و کدام نمونه‌ها چوبی می‌باشند. و این که جنس رزین استفاده شده در آن‌ها چگونه است ضمن این که خیلی از فروشنده‌های صاحب نام از فروش نمونه‌های بی کیفیت پرهیز می‌کنند.

با رعایت راهکارهایی که در بالا آمده­اند می توانید تفاوت رزین با چوب را متوجه شوید و از خرید آن­ها خودداری کنید.

چوب خیس در مبلمان

اگر چوب­ها قبل از این که کاملا خشک شوند در ساخت وسایل استفاده شوند معمولا دو ماه هم دوام نمی‌آورند و شروع به ترک خوردن می‌کنند. پس دقت داشته باشید که از خرید مبلمان با چوب خیس نیز پرهیز نمایید. معمولا این نمونه‌ها وزن زیادی دارند و دچار ترک‌های متعددی در سطح خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *