۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی

تخت خواب‌ ها چه سبک‌ هایی دارند؟

طراحی سرویس تخت خواب همان چیزی است که شکل و ساختار واقعی قاب را مشخص می‌کند و به عنوان مهمترین وسیله اتاق خواب به حساب می آید و باید با توجه به سلیقه و نوع نیازمان آن را انتخاب نماییم. در این مقاله به معرفی انواع تخت خواب در مدل های مختلف و کاربردهای گوناگون می پردازیم.

 

 

 

 

 

  1. تخت خواب سکویی

یک تخت خواب سکویی دارای یک پایه است که از یک قاب جامد افقی برجسته و تراز تشکیل شده است و اغلب یک بخش متشکل از ردیف‌هایی از ورقه‌های چوبی انعطاف‌پذیر یا ساختار مشبک دارد که فقط یک تشک بر روی آن قرار می‌گیرد. این سکو به تنهایی پشتیبانی و انعطاف‌پذیری کافی از تشک را فراهم می‌آورد و نیاز به فنر مارپیچ تخت خواب یا تشک دوم به عنوان فوندانسیون را از بین می‌برد.

  1. تخت خواب تاشو

یک تخت خواب تاشو دارای یک قاب لولایی است که باعث می‌شود تخت در فضای بسیار کوچکتری قرار داده شود. این تخت‌ها اغلب در اتاق مهمان و فضاهایی که تخت خواب به طور منظم استفاده نمی‌شود بکار می‌روند. بعضی از تخت‌ها برای این که در کمد قرار داده شوند روی یک قاب چرخ‌دار تا می‌شوند، در حالی که برخی دیگر در محفظه‌هایی قرار داده می‌شوند تا در معرض دید قرار گیرند.

  1. تخت خواب پنلی

تخت خواب پنلی شامل یک تخته بالای تخت و یک پاتخته است که از صفحات صاف چوبی ساخته شده است. این پنل‌ها با قالب برجسته یا شیارهایی ساخته می‌شوند که مشابه با پنل‌های چوبی یا تخته کوبی‌های سنتی هستند. تخته بالای تخت و پاتخته با ریل‌های چوبی به هم متصل می‌شوند. تولیدکنندگان تخت‌های پنلی را هم به صورت رنگی و هم رنگ چوب ارائه می‌دهند. برخی از تولیدکنندگان تخت‌هایی فقط با تخته بالای تخت را نیز ارائه می‌دهند.

  1. تخت خواب سورتمه‌ای

تخت خواب سورتمه‌ای دارای تخته بالای تخت و پاتخته‌ی منحنی یا طومار مانند است که شبیه سورتمه به نظر می‌رسد. این سبک که اغلب از چوب سنگین ساخته می‌شود، از دوره‌ی امپراتوری فرانسه و آمریکا در اوایل قرن ۱۹ به جا مانده است. تخت خواب‌های سورتمه‌ای امروزی از مواد مختلفی از جمله چوب، آهن، فولاد و آلومینیوم ساخته شده‌اند و غالباً فاقد منحنی‌های اغراق‌آمیزِ تخته بالای تخت و پاتخته هستند.

  1. تخت خواب مورفی (دیواری)

تخت خواب‌های مورفی با نام مستعارِ تخت خواب‌های دیواری، با آویزان شدن در چارچوب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضای کمی را اشغال کنند و تخت به صورت عمودی کج شده و در کمد یا کابینت نگهداری می‌شود.

  1. تخت خواب تراندل

تخت خواب‌های تراندل معمولاً یک جفت تخت در نظر گرفته می‌شوند که یکی استاندارد و دیگری روی کاستورها (چرخ‌های کوچک) قرار دارد به طوری که ممکن است در زیر تخت بالایی نگهداری شود. این طرح در واقع یک ایده برای صرفه‌جویی در فضا است و به شما امکان می‌دهد در صورت لزوم و بدون اشغال کردن فضای زیاد، یک تخت اضافی داشته باشید.

  1. تخت خواب قابل‌تنظیم

اگر به خواندن کتاب یا استفاده از موبایل یا تماشای تلویزیون در تخت خواب علاقه دارید، به طور جدی یک تخت خواب قابل‌تنظیم را تهیه کنید که از طریق موتور در سطوح مختلفِ حالت نشسته تنظیم شود. همچنین می‌توانید هر دو طرف آن را به طور مستقل تنظیم کنید. آن را ملاحظه کنید:

 

  1. تخت خواب استاندارد

تخت خواب استاندارد معمولاً دارای یک قاب فلزی ساده است که فنر مارپیچ تخت خواب و تشک روی آن قرار می‌گیرد.

  1. تخت خواب سانتیاگو

طرح تخت خواب سانتیاگو یک طرح قدیمی است که دارای تخته بلای تخت تزیینی تاج شکل است. آن را ملاحظه کنید:

  1. نیمکت تختی

نیمکت تختی برای خوابیدن، لم دادن، دراز کشیدن و نشستن اغلب در اتاق‌های مشترک استفاده می‌شود. قاب‌ها را می‌توان از چوب، فلز یا به صورت ترکیبی ساخت، در حالی که شکل آن شبیه یک تخت و نیمکت در اتاق نشیمن است.

  1. تخت خواب پوستری

یک تخت خواب پوستری یا به طور معمول چهار پوستری، با چهار ستون عمودی ساخته شده است. در هر گوشه‌ی تخت یک ستون قرار دارد که گاهی اوقات از یک صفحه بالایی پشتیبانی می‌کنند. در گذشته این تخت خواب‌ها بسیار آراسته و از بلوط تراش خورده ساخته می‌شدند، اما اکنون از مواد و تنظیمات متنوعی برخوردار هستند.

  1. تخت خواب سایبانی

 

تخت خواب سایبانی یک سبک تخت خواب تزئینی شبیه تخت خواب پوستری است. یک نمونه‌ی معمول از این تخت دارای ستون‌هایی در هر چهار گوشه است که بسیار بالاتر از تشک قرار دارند. پارچه‌های تزئینی در فضای بالایی بین ستون‌ها آویزان می‌شوند، سقف یا سایبان ایجاد می‌کنند و فضای تخت را می‌پوشانند.

 

  1. تخت خواب دو طبقه

 

بزرگسالان از تخت خواب دو طبقه برای اتاق خواب خود استفاده نمی‌کنند، اما آنها را برای اتاق خواب کودکان خریداری می‌کنند. این تخت خواب برای صرفه‌جویی در فضا برای کودکانی که به طور مشترک یک اتاق دارند یا فضای کافی برای یک تخت اضافی در خانه ندارند، ایده‌آل است. علاوه بر این، بچه‌ها آنها را دوست دارند. من در دوران بچگی یکی داشتم و خیلی دوستش داشتم.

انواع مختلفی از تخت خواب دو طبقه از جمله L شکل، دارای میز تحریر، دارای پلکان، به سبک اتاق زیرشیروانی، دونفره و مدل‌های کوچک وجود دارد.

  1. فوتون

یکی دیگر از انواع عالی تخت خواب با صرفه‌جویی در فضا، تخت خواب فوتون است. مانند اکثر لوازم منزل، انواع مختلفی از تخت‌های فوتون‌ از جمله فوتون‌های کوچک، بزرگ و در سبک‌های بسیار متنوعی در دسترس است. ما یک تخت خواب فوتون چوبی بزرگ داریم و کاملاً آن را دوست داریم. این تخت نسبتاً گران بود، اما خوب ساخته شده است و بیش از ۱۳ سال است که آن را داریم. برای مهمانان بسیار عالی است و همچنین گزینه‌ی مناسبی برای نشستن در اختیار شما قرار می‌دهد.

  1. تخت خواب کاناپه‌ی کانورتیبل

بله، کاناپه‌هایی وجود دارند که به تخت خواب تبدیل می‌شوند. برخی از آنها نیمکت‌های کاناپه‌ای بلندی هستند که به عنوان تخت خواب مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند در حالی که برخی دیگر از کاناپه به تخت خواب تبدیل می‌شوند. آن را ملاحظه کنید:


  1. مبل تخت خواب‌شو

مبل تخت خواب‌شو نوعی مبل خواب رونده است. این نوع مبل دارای تشکی است که به داخل مبل جمع می‌شود و می‌توان آن را بیرون کشید و تبدیل به تخت خواب کرد. آن را ملاحظه کنید:

  1. کاناپه‌ کانورتیبل

کاناپه کانورتیبل نیز نوعی مبل خواب رونده است، اما با یک مبل تخت خواب‌شو متفاوت است زیرا تشکی جداگانه برای تخت خواب وجود ندارد. در عوض، کوسن صندلی مبل و بالشتک پشتی به صورت یکپارچه تشک تخت خواب را ایجاد می‌کنند.

این یک مفهوم بسیار ساده است پشت مبل به سمت پایین تنظیم می‌شود و یک سطح مسطح را ایجاد می کند که همان تخت است.

  1. تخت خواب‌های کشودار

تخت خواب‌های کشودار دارای کشوهایی در خود و یا انبارهای مخفی در زیر تشک خود هستند. بعضی از مدل‌ها حتی دارای یک قاب لولایی هستند که در آن می‌توان کل سطح محل خواب را بلند کرد تا محل کشوها مشخص شود.

در پایین انواع مختلف تخت خواب‌های کشودار ارائه شده است:

الف. کشو در طرفین

ب .کشو در طرفین و انتهای تخت

انواع تخت خواب بر اساس اندازه

اولین دسته از تخت خواب‌هایی که در مورد آن بحث خواهیم کرد دارای طیف وسیعی از اندازه‌های موجود است.

در اینجا مجموعه‌ای از نمودارهای مربوط به اندازه‌ی تخت و تشک ارائه شده است.

  1. تخت خواب دوقلو – ۳۹ اینچ در ۷۵ اینچ

 

تخت خواب دوقلو که به عنوان یک تخت خواب تک نفره نیز شناخته می‌شود، به طور کلی برای جای دادن یک کودک یا یک اسلیپر بزرگسال ساخته شده است. بزرگسالانِ قد بلندتر باید یک تخت خواب دوقلوی ایکس لارج را در نظر بگیرند که طول بیشتری داشته باشد. تخت خواب دوقلو برای فضاهای کوچکتر برای میهمانان، تخت خواب‌های دوطبقه و نیمکت‌های تختی در اندازه‌ی مناسب تهیه شده است.

  1. تخت خواب دوقلوی ایکس لارج – ۳۹ اینچ در ۸۰ اینچ

 

XL مخفف عبارت بسیار طویل است و بخاطر طول ۵ اینچ بلندتر از تخت خواب دوقلوی استاندارد، این اندازه برای جوانان قد بلندتر یا بزرگسالان عالی است. این طول نیز به اندازه‌ی طول یک تخت کویین یا کینگ است. بنابراین، دوتا از آنها در کنار هم برابر با یک تخت خواب کینگ سایز هستند.

  1. تختخواب دونفره – ۵۴ اینچ در ۷۵ اینچ

 

تخت خواب دونفره که همچنین به عنوان تخت خواب کامل شناخته می‌شود، حدود ۳۰ تا ۴۰ سال پیش معمولاً برای دو بزرگسال استفاده می‌شد، یعنی زمانی که خانه‌ها و اتاق خواب‌ها کوچکتر ساخته می‌شدند. اکنون این اندازه معمولاً برای استفاده در اتاق‌های میهمان مجرد یا کوچکتر استفاده می‌شود. این تخت خواب به راحت دو بزرگسال را در خود جای می‌دهد و طول آن به اندازه‌ی یک تخت خواب دوقلو است. بیشتر زن و شوهرها سایز تخت خواب کویین را انتخاب می‌کنند.

این نوع تخت را می‌توانید در یک اتاق خواب حدود ۱۵ متر مربع در آپارتمان جا دهید. علاوه بر این، امروزه این تخت خواب در آپارتمان‌های اجاره‌ای در شهر هوشی مین بسیار استفاده شده است.

  1. تخت خواب کویین – ۶۰ اینچ در ۸۰ اینچ

 

سایز تخت خواب کویین محبوب‌ترین تخت خواب فروخته شده است. این اندازه برای دو بزرگسالی که مایل به صرفه‌جویی در فضای زندگی هستند ایده‌آل است. همچنین برای بزرگسالان مجردی که دوست دارند فضای خوابِ بیشتری داشته باشند بسیار محبوب است.

 

آیا تخت خواب‌ها دارای طول استاندارد هستند؟ اگر چنین است، طول استاندارد چیست؟

تخت خواب‌ها طول استاندارد دارند اما طول واقعی آنها در اندازه‌های مختلف تخت خواب‌ها فرق دارد.

  •       طول استاندارد برای تخت خواب‌های دوقلو ۷۵ اینچ است. برای افراد قد بلندتر، سایز ایکس لارج دوقلو نیز به طول ۸۰ اینچ در دسترس است.
  •       طول تخت خواب‌های استاندارد نیز ۷۵ اینچ خواهد بود.
  •       طول استاندارد برای تخت خواب‌های ساز کویین همان ایکس لارجِ دوقلو است و اندازه‌ی آن ۸۰ اینچ است.
  •       طول تخت خواب‌های کینگ سایز استاندارد ۸۰ اینچ است. طولانی‌ترین طول تخت خواب کینگ ساز کالیفرنیا است که ۸۴ اینچ طول دارد.
  •       و یک تخت کودک نوپای سایز استاندارد ۵۲ اینچ طول دارد.

قاب‌های تخت خواب چگونه اندازه‌گیری می‌شوند؟

قاب‌های تخت خواب انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها به تخته بالای تخت و پاتخته‌ی تخت خواب متصل می‌شوند و برخی دیگر می‌توانند به تنهایی قرار گیرند و از فنر مارپیچی تخت خواب و تشک پشتیبانی کنند. تخت خواب‌های سکویی دارای طبقه‌بندی خاص خود هستند و پایه‌ی محکمی برای حمایت از تشک دارند.

قاب‌های تخت خواب بر اساس اینچ، طول و عرض و ارتفاع اندازه‌گیری می‌شود. برای اینکه تشک به درستی در قاب تخت قرار بگیرد، اندازه‌گیری دقیق بسیار مهم است، به خصوص اگر یک قاب سایز قدیمی دارید.

ارتفاع قاب تخت خواب نیز مهم است. شما باید فاصله از کف تا پایین قاب و همچنین از بالای جایی که تشک در آن قرار دارد را اندازه بگیرید. گاهی اوقات قاب‌های کوتاه‌تر برای تشک‌های بلندتر مناسب ترند زیرا ورود و خروج آنها را راحت‌تر می‌کند.

همچنین قاب‌های تخت خواب بدون تخته بالای تخت و پاتخته‌ی متصل معمولاً کمی کوتاهتر از فنر مارپیچی تخت و تشک هستند و در نتیجه کمی از لبه آویزان می‌شوند. این در واقع یک ویژگی طراحی ایمنی است تا از شما در برابر برخورد تصادفی با قاب محافظت کند.

قاب‌های تخت از چه موادی ساخته شده‌اند؟

از نظر تاریخی، چوب همیشه ماده اصلی مورد استفاده برای قاب‌های تخت خواب بوده است. از زمان ابتدای ابداع تخت خواب، فقرا دارای تخت خواب‌های چوبی ابتدایی، ارزان و چوبی بودند، در حالی که ثروتمندان از نسخه‌های تزئین شده و دست تراش بیشتری برخوردار بودند. بعداً آهن و سایر فلزات به عنوان گزینه‌های مواد قاب تخت وارد عمل شدند.

امروزه بیشتر قاب‌های تخت خواب هنوز از چوب ساخته می‌شوند. و کیفیت و دوام چوب سخت در هر سازنده‌ای متفاوت خواهد بود. قاب‌های فلزی، هم به دلیل دوام و هم تمیز و واضح بودنشان، همچنان یک گزینه‌ی محبوب هستند. و قاب‌های پلاستیکی تخت خواب نیز گزینه‌ای مقرون به صرفه می‌باشند.

آیا می‌توان قاب‌های تخت خواب را ترمیم کرد؟

این واقعاً به محل آسیب و میزان خرابی بستگی دارد. مطمئناً، ایجاد سوراخ‌های جدید در تخته‌های بالای تخت و پاتخته‌ها برای ساخت مجدد یک قاب امکانپذیر است، البته اگر مشکل همین باشد. اما اگر چوب خیلی آسیب دیده باشد، این کار همیشه امکانپذیر نیست.

قاب‌های فلزی به طور معمول قوی‌ترین ماده‌ای هستند که برای قاب‌های تخت استفاده می‌شوند. اما اگر فلز خم شود، ممکن نیست که بتوان آن را به موقعیت اولیه بازگرداند. و داشتن یک قاب خم شده می‌تواند در یکپارچگی فنر مارپیچی تخت خواب مشکل ایجاد کند.

قاب‌های تخت خواب پلاستیکی در صورت آسیب دیدن به ندرت قابل‌تعمیر هستند اگرچه آنها یک گزینه‌ی مقرون به صرفه برای یک قاب هستند، اما به اندازه‌ی چوب و فلز مقاومت نمی‌کنند.

تخت‌ ارتوپدی چیست؟

تخت‌های ارتوپدی تشکی دارند که به منظور انطباق با تراز طبیعی بدن طراحی شده است. این تخت خواب‌ها به ویژه برای افرادی که از ناحیه کمر یا مفاصل مشکل دارند، مفید هستند. و شعار آنها تضمین خواب راحت است.

فناوری ارتوپدی را می‌توان در هر نوع تشک گنجانید. مموری فوم یک گزینه‌ی محبوب است. تشک‌هایinnerspring  و لاتکس نیز ارتوپدی هستند.