۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی
آموزش رنگ کاری چوب

آموزش رنگ کاری چوب

۰۵ خرداد ۱۴۰۰

در این مقاله سعی داریم تا آموزش رنگ کاری چوب را از صفر تا ۱۰۰ به شما آموزش دهیم. تا چوب خام را که به طور مثال تبدیل به یک […]

در این مقاله سعی داریم تا آموزش رنگ کاری چوب را از صفر تا ۱۰۰ به شما آموزش دهیم. تا چوب خام را که به طور مثال تبدیل به یک مجسمه کردید چگونه رنگ آمیزی کنید. در ضمن، روش‌های متنوعی جهت رنگ آمیزی کالاهای چوبی قدیمی نیز وجود دارد که اگر اصول آن را بلد باشید، با کمی دقت و حوصله میتوانید آن وسایل را تبدیل به کالاهای شیک و جذابی کنید. پس در صورتی که تصمیم دارید آشنایی مقدماتی با نحوه رنگ آمیزی چوب خام داشته باشید می‌توانید مطلب آموزش رنگ کاری چوب را مطالعه نماپید.

بسیاری از محصولاتی مانند میز کنسول و میزهای آرایش و سرویس خواب‌هایی که جنس آن‌ها از چوب می‌باشد رنگ آمیزی‌های مختلفی بر روی چوب آن‌ها صورت گرفته است تا زیبایی آن‌ها بیشتر شود.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با این روش‌ها کاملا آشنا شوید.

  • مقدمه‌ای از روش رنگ کردن چوب خام
  • نحوه رنگ آمیزی چوب خام
  • اصول کلی رنگ کردن وسایل چوبی
  • رنگ کردن وسایل چوبی قدیمی
  • اصول رنگ کردن مبلمان و وسایل چوبی
  • رنگ کردن چوب به حالت چرمی
  • سنباده و نحوه کارکرد آن جهت رنگ آمیزی چوب

مقدمه‌ای از روش رنگ کردن چوب خام

مقدمه‌ای از روش رنگ کردن چوب خام - آموزش رنگ کاری چوب

برای رنگ کردن چوب خام، آماده سازی آن اولین و مهم‌ترین رکن میباشد. ابتدا باید سطح چوب را تمیز کنید، یا به عبارتی سنباده بزنید. تا اگر درز یا هر کثیفی دارد، پاک شود. سنباده زدن در جهت الیاف، شما را به نتیجه بهتری میرساند، در غیر اینصورت باعث میشود چوب زبرتر شود و میزان پرز چوب افزایش یابد. گره‌‍های چوب در بحث سنباده زدن بسیار حائز اهمیت هستند، زیرا آنها میزان رنگ بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

این گره‌ها رنگ متفاوتی نسبت به سایر قسمت‌های چوب دارند. در کاج، سوزنی برگان در بعضی قسمت‌ها، گره‌های فراوانی دارد، اما پهن برگان، تعداد گره‌های کمتری دارد، به همین دلیل برای رنگ آمیزی آن احتیاجی به محلول پوشاننده گره نیست. بعد از خشک شدن کامل چوب به وسیله محلول پوشاننده گره، نوبت به پرایمر میرسد.

با زدن پرایمر مقاومت چوب در برابر رطوبت افزایش پیدا میکند

با زدن پرایمر مقاومت چوب در برابر رطوبت افزایش پیدا میکند و در حقیقت برای وسایل چوبی که در معرض رطوبت شدید قرار دارند، مانند محیط‌هایی چون آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام استفاده میشود. با زدن پرایمر، شما مقدمه رنگ کردن را فراهم می‌نمائید. برای نتیجه بهتر گرفتن توصیه میشود دو بار پرایمر را به چوب آغشته کنید و هر بار با سنباده به نرمی روی آن بکشید.

برای رنگ نمودن قرنیزها، هیچ نیازی به رنگ سفید و همین طور روغن جلاهای قدیمی نیست. هر چند که رنگ سفید خیلی زیبا است، اما در واقع امروزه از مد رفته است. پیشنهاد میشود که جهت رنگ کردن قرنیزها از یک رنگ متضاد نسبت به دیوار استفاده شود. تا در نتیجه فضا وسیع‌تر و ارتفاع دیوارها بلندتر به چشم آید. به علاوه با استفاده کردن از رنگ سفید، مجبور میشوید بعد از مدتی دوباره رنگ کنید، زیرا این رنگ به سرعت کثیف میشود.

نحوه رنگ آمیزی چوب خام

نحوه رنگ آمیزی چوب خام - آموزش رنگ کاری چوب

در ابتدا در مورد آموزش رنگ کاری چوب خام توضیح میدهیم و در قسمت‌های بعدی مقاله در مورد اصول رنگ آمیزی و تغییر و تحول وسایل چوبی قدیمی به وسایلی نو و شیک صحبت خواهیم کرد. پس اگر شما هم جزء افرادی هستید که ترجیح میدهید به جای خرید وسایل چوبی جدید، وسایل چوبی کهنه خود را نو کنید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قبل از رنگ کردن وسیله چوبی، وسایل اضافی آن مانند دستگیره، دسته و هر چیز دیگری را از آن جدا کنید تا فرایند رنگ کردن برای شما راحت‌تر شود. تمام سطوح را سنباده بزنید. اگر قسمت‌هایی از وسیله چوبی شما به شکل منحنی و غیر معمول است، استفاده از پدهای سنباده توصیه میشود تا با کمک آن بتوانید به تمامی قسمت‌ها دسترسی داشته باشید. درجه‌ای که برای سنباده زنی کاملا ایده آل میباشد، ۲۲۰ درجه است.

در صورت وجود گره، حتما آن قسمت را به صورت سطحی سنباده زنید. و این نکته را حتما به خاطر داشته باشید که قبل از سنباده زدن حتما کل سطوح چوب را تمیز نمائید تا دارای هیچ گونه گرد و غباری نباشد.

برای پوشاندن منافذ چوب حتما از پرایمر استفاده کنید و همان طور که قبلا گفته شد برای نتیجه بهتر، حتما دو بار این کار را تکرار کنید تا چوب برای رنگ زدن آماده شود. اگر نمیدانید و تصمیمی نگرفته‌اید تا سطح چوب شما مات یا براق باشد، توصیه میشود در ابتدا از سطح مات شروع کنید و مرحله به مرحله آن را به سمت سطح براق برسانید. و در نهایت حداقل دو بار سطح چوب را با توجه به دستور العمل رنگ، رنگ کنید.

اصول کلی رنگ کردن وسایل چوبی

در هر منزلی، تعدادی وسایل چوبی قدیمی یافت میشود. شاید شما دوست نداشته باشید که آن را دور بریزید، اما در عین حال از کهنه بودن آن نیز ناراحتید. با دوره دیدن، آموزش رنگ کاری چوب شما میتوانید، هر وسیله کهنه‌ی چوبی که دارید، به یک وسیله نو و شیک تبدیل کنید.

رنگ کردن وسایل چوبی قدیمی

رنگ کردن وسایل چوبی قدیمی - آموزش رنگ کاری چوب

در ابتدا، همان طور که پیشتر گفتیم، قبل از رنگ کردن، باید زیر سازی کار را آماده کنیم. یعنی جزئیات کار چوبی را به لحاظ تعمیرات مورد بررسی قرار دهیم تا در صورت نیاز اول آن را تعمیر کنیم. افراد حرفه‌ای سنباده کشیدن برای کل سطوح وسیله چوبی را رکن اصلی کار میدانند و سپس برآمدگی‌های سطوح آن را پر میکنند. سنباده دستی برای سنباده زدن وسایل چوبی مناسب است،

اما برای وسایل بزرگ توصیه میشود از سنباده برقی استفاده کنید. بعد از آن با دست کشیدن بر روی سطح چوب مطمئن شوید که تمام سطح چوب صاف و یکدست است. بعد روی سطح وسیله چوبی یک لایه آستر که اصطلاحا به آن بتونه میگویند، بکشید.

این مرحله برای رنگ آمیزی پایانی کار شما بسیار مهم است

شایان ذکر است، بدانید که این مرحله برای رنگ آمیزی پایانی کار شما بسیار مهم است. در نتیجه حتما از شخصی که در این زمینه تجربه کافی دارد، در ارتباط با رنگ بتونه راهنمائی بگیرید. بعد از آستر کشی میتوانید مشغول رنگ آمیزی شوید تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسید.

برای رنگ کردن کالاهای چوبی، رنگ‌‎های متنوعی در بازار موجود است که با توجه به شیوه رنگ کردن مورد انتخاب قرار میگیرند. به طور مثال اگر وسیله چوبی شما خوش نقش و نگار باشد و بخواهید تا طرح آن بیشتر و بهتر دیده شود، توصیه میشود تا از رنگ‌های روشن استفاده کنید،

اما اگر برای مثال وسیله چوبی دارید که طرح و نقش قشنگی ندارد و به درستی هم بتونه نشده است، باید رنگ‌هایی را تهیه کنید تا باعث شوند، زیر کار دیده نشود، یعنی به عبارتی تمام سطوح را بپوشانند.

اصول رنگ کردن مبلمان و وسایل چوبی

آموزش رنگ کاری چوب مبلمان، به عنوان یکی از وسایل چوبی منزل قطعا یکی از جذاب‌ترین مواردی است که جالب توجه بوده و افراد زیادی تمایل دارند تا به جای خرید یک دست مبلمان نو و پرداخت هزینه گزاف، مبلمان قدیمی چوبی خود را رنگ آمیزی کنند و آن را به شکل یک مبلمان نو در بیاورند. پس اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید تا خلاقیت و هنر خودتان را به رخ بکشید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

قبل از هر چیزی کل سطوح چوب را با سنباده کشیدن یکدست و صاف کنید

قبل از هر چیزی کل سطوح چوب را با سنباده کشیدن یکدست و صاف کنید، سپس به وسیله یک قلم مو بتونه کاری کنید، یعنی به عبارتی آستر کشی کنید و بگذارید برای کامل خشک شدن تا یک شبانه روز به همان حالت بماند. بعد از خشک شدن در این مرحله باید دوباره سنباده کشی کنید تا بتونه اضافی موجود از آن بیفتد و سطح چوب کاملا صاف شود، سپس مرحله قبلی، یعنی آستر کشی را یک بار دیگر انجام دهید و دوباره اجازه دهید تا یک شبانه روز به همان حالت بماند.

بعد از خشک شدن بتونه، با استفاده از یک قلم مو شروع به یک لایه رنگ زدن بر روی سطح چوب می‌کنیم و دوباره صبر میکنیم تا رنگ ما کاملا خشک شود. بعد از اینکه رنگ خشک شد مجددا به آرامی سنباده میکشیم تا اضافات پایین ریخته و سپس لایه دوم رنگ اصلی را با قلم مو بر روی سطح چوب رنگ میزنیم و میگذاریم تا خشک شود. حالا نوبت به یک اسپری به نام پلی اورتان است که باید بر روی سطح رنگ زده شده بزنیم و اجازه دهیم خشک شود و این اسپری کردن و خشک شدن آن را برای یک بار دیگر انجام دهیم.

اگر تمامی این اصول را با دقت و حوصله انجام دهید، در نهایت یک وسیله چوبی قدیمی را به یک کالای نو و شیک تبدیل میکنید و از دیدن و استفاده آن در دکوراسیون منزل لذت میبرید.

پیشنهاد می‌کنیم از پست رنگ مخصوص چوب چیست دیدن کنید.

رنگ کردن چوب به حالت چرمی

رنگ کردن چوب به حالت چرمی - آموزش رنگ کاری چوب

در آموزش رنگ کاری چوب، یکی از ترفندهای جالب این است که شما به نحوی رنگ آمیزی کنید تا نتیجه کار شما شبیه چیزی به یک وسیله چرمی به نظر آید. برای این منظور، شما به مقداری رقیق کننده رنگ که اصطلاحا به آن تینر میگویند و همچنین به مایع براق کننده رنگ نیاز دارید.

جهت پیاده سازی این ترفند، میتوانید از قهوه‌ای نزدیک به قرمز استفاده کنید. به طور کلی رنگی که در نظر دارید، باید از رنگ وسیله شما تیره‌تر باشد. برای شروع اول از همه باید تمامی نکاتی که در مورد سنباده کشی و بتونه کاری گفتیم، انجام دهید و در نهایت این ترفند را اجرا کنید.

بعد از اینکه وسیله چوبی خود را رنگ کردید و خشک شد به میزان مساوی تینر، رنگ قهوه‌ای نزدیک به قرمز و براق کننده رنگ را با هم مخلوط کنید. دور تا دور وسیله چوبی خود را با نوار چسبی بچسبانید و حتما برای این کار، تمامی حاشیه‌های اطراف را نیز در نظر داشته باشید.

در همین مرحله، وقتی که هنوز سطح چوب خیس میباشد، روزنامه‌ای را روی آن سطح قرار دهید و به فاصله چند ثانیه بعد بردارید و مجددا روی همان قسمت بگذارید و این مرحله را برای تمامی سطوح انجام دهید.

با دستمال نرمی روی سطحی که همچنان خیس می‌باشد، به آرامی ضربه بزنید تا رنگ خشک شده و چسبی که دور تا دور چسبانده بودید را باز کنید. برای زیبایی و براقی هر چه بیشتر کار، یکی دو لایه واکس را به تمامی سطح کار بزنید. با آغشتن یک لایه از پولیش روغنی، قبل از واکس زدن میتوانید کار خود را براق‌تر کرده و باعث افزایش طول عمر کالای خود شوید.

سنباده و نحوه کارکرد آن جهت رنگ آمیزی چوب

سنباده و نحوه کارکرد آن جهت رنگ آمیزی چوب - آموزش رنگ کاری چوب

در این مقاله در مورد آموزش رنگ کاری چوب خام و وسایل چوبی کهنه صحبت کردیم و تاکید داشتیم که برای رنگ کردن چوب باید حتما بعد از زیرسازی که شامل بررسی عیوب چوب میباشد، چوب را سنباده کاری کنیم. در این قسمت نهایی مقاله میخواهیم مختصرا درباره سنباده و نحوه کارکرد آن را توضیح دهیم.

سنباده به شکل صفحه‌ای از جنس پارچه، کاغذ یا مقوا می‌باشد که دارای دانه‌های زبر عاج مانندی است که توسط چسبی مخصوص بر روی یک برگه قرار گرفته و باعث تراشیده شدن چوب، گچ، فلزات و گاها سرامیک میشود. سنباده‌ها با توجه به دانه‌هایی که به ازای هر یک سانتی متر وجود دارند، شناخته شده‌اند. به طور مثال، در سنباده ۱۴۰ به طور تقریبی، در طول یک سانتی متر مربع ۱۴۰ دانه موجود است.

با این تفسیر، در نتیجه سنباده شماره ۱۴۰ از شماره ۱۲۰ نرم‌تر است؛ بنابراین در زمان خریدن سنباده بایستی به شماره اعداد آن دقت کنید. سنباده‌هایی که در رنگ آمیزی وسایل چوبی مورد استفاده قرار میگیرند، شامل دو نوع هستند:

سنباده پوستاب و سنباده پارچه‌ای قرمز. جهت سنباده کشی بار اول و همچنین سنباده کشی بتونه معمولا از نوع پارچه‌ای قرمز و جهت سنباده کشی پرزهای کار از سنباده پوستاب استفاده می‌گردد. برای رنگ آمیزی چوب در هنگام سنباده کشی سنباده پوستاب دیگر از آب استفاده نکنید، زیرا آب باعث میشود که رنگ چوب از بین برود.

سنباده‌های مدل کرکی که جزء دسته سنباده‌های پارچه‌ای قرمز هستند

سنباده‌های مدل کرکی که جزء دسته سنباده‌های پارچه‌ای قرمز هستند، بر روی ورقه‌هایی نصب میشوند که مخصوص به این سنباده‌ها میباشند. این مدل به لحاظ کارایی فرق زیادی با مدل‌های ساده ندارند، اما به لحاظ قیمتی به نسبت آنها کمی گرانترند.

ورقه‌های سنباده در سایزهای متفاوتی در بازار موجود است. جنس این ورقه‌ها معمولا از پلاستیک است. هرچند که ورقه‌های فلزی نیز در بازار یافت میشود، اما با تولید صفحات پلاستیکی، استفاده از مدل فلزی کم‌تر شده است.

قطر این ورقه‌ها نسبت به هم تفاوت دارند و با توجه به نیاز خودتان میتوانید این ورقه‌ها را بخرید. شما میتوانید با کمی خلاقیت برای خودتان مدل‌های متنوعی از سنباده بسازید. به طور مثال شما میتوانید بر روی تکه‌ای از چوب، کمی از ورقه سنباده را بچسبانید و از این طریق سنباده کشی راحت‌تری برای لبه‌های چوب انجام دهید.

از اینکه تا انتهای پست آموزش رنگ کاری چوب با ما همراه بودید متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *