۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی
آموزش رنگ کهنه کاری

آموزش رنگ کهنه کاری

۲۸ آذر ۱۳۹۹

در این مقاله با آموزش رنگ کهنه کاری در خدمت شما عزیزان هستیم. کهنه کاری یا پتینه یک لایه ی نازک و رنگی است که با تکنیک های مختلف بر […]

در این مقاله با آموزش رنگ کهنه کاری در خدمت شما عزیزان هستیم.

کهنه کاری یا پتینه یک لایه ی نازک و رنگی است که با تکنیک های مختلف بر روی سطوحی مثل مس، برنج، برنز و فلزات مشابه یا سنگ های خاص و مبلمان چوبی ایجاد می شود. در حالت عادی این لایه می تواند بر اثر گذر زمان بر روی برخی سطوح ایجاد شود، اما جلوه های به کار رفته در هنر پتینه کاری، علاوه بر ایجاد نوعی جلوه ی کلاسیک، می تواند باعث ایجاد سبکی جدید در خلق آثار هنری شود.

نمونه ی مشهوری از پتینه، سقف مسی در تالار شهر میناپولیس است. این کلیسا در جریان بمباران درسدن در سال ۱۹۴۵ تخریب شد و سپس از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ با مواد جدید بازسازی شد. پتینه کاری می تواند یک پوشش محافظ برای موادی ایجاد کند که در حالت عادی، بر اثر خوردگی یا مجاورت با هوا آسیب می بینند، همچنین می تواند از نظر مبحث زیبایی شناسی نیز جذاب باشد.

در ادامه و برای آشنایی بهتر با آموزش رنگ کهنه کاری به بررسی تیترهای ذیل خواهیم پرداخت:

  • آشنایی با اصطلاح پتینه
  • رنگ های به کار رفته در هنر پتینه یا کهنه کاری
  • موارد دیگر استفاده از پتینه کاری
  • آشنایی با تکنیک ترک در هنر پتینه کاری
  • از تکنیک کهنه کاری در چه مواردی استفاده می شود؟
  • نحوه ی انجام کهنه کاری روی چوب

 

آشنایی با اصطلاح پتینه

آشنایی با اصطلاح پتینه

در علم باستان شناسی از اصطلاح پتینه برای اشاره به لایه هایی استفاده می شود که با گذشت زمان ایجاد می شوند. این اتفاق به دلیل طیف وسیعی از عوامل پیچیده بر روی ابزار های مختلف و بناهای باستانی ایجاد می شوند. به طور کلی می توان گفت به فرایند شیمیایی که از طریق آن، پتینه تشکیل می شود، یا به طور عمدی و دستی به جسم القا می شود، پتینه کاری می گویند.

به اثر هنری که با پوشش پتینه کار شود، پتینه کاری می گویند. طیف گسترده ای از مواد شیمیایی چه به صورت مصرف خانگی و چه تجاری، می توانند انواع مختلف پتینه را ایجاد کنند. این مواد اغلب توسط هنرمندان به عنوان تزئین سطوح یا برای رنگ آمیزی، ایجاد بافت یا در هر دو مورد، استفاده می شوند. ترکیب پتینه کاری با عناصر واکنش پذیر متفاوت است و این تکنیک هاست که رنگ پردازی به کار رفته در پتینه کاری را تعیین می کند.

رنگ های به کار رفته در هنر پتینه یا کهنه کاری

رنگ های به کار رفته در هنر پتینه یا کهنه کاری

در مورد آلیاژ های مس، برنز، قرار گرفتن در معرض کلرید ها منجر به ایجاد رنگ سبز می شود. در حالی که ترکیبات گوگرد به رنگ قهوه ای در می آیند. پالت رایج پتینه روی آلیاژ های مس شامل مواد شیمیایی مثل سولفید آمونیوم (رنگ آبی تیره)، گوگرد (قهوه ای تیره)، نیترات کاپریک (سبزآبی) و نیترات فریک (زرد قهوه ای) است. برای کار های هنری، با قرار دادن مواد شیمیایی در معرض گرما، فرایند واکنش پذیری شان را افزایش می دهند.

رنگ های به کار رفته در پتینه کاری از زرد و رنگ شبیه به ماسه تا آبی تیره، سبز ها، انواع مختلفی از رنگ سفید، سرخ ها و طیف های مختلف رنگ سیاه متفاوت است. بعضی اوقات، سطح استفاده شده توسط موم، روغن کاری می شود، یا انواع لاک ها یا پوشش های شفاف به کار می رود. با استفاده از سرکه یا اسید سیتریک می توان یک پتینه روی مس ایجاد کرد. این نوع از پتینه محلول در آب است و مانند یک پتینه ی طبیعی و واقعی در فضای باز دوام نخواهد آورد، اما معمولا به عنوان رنگدانه مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مطلب قصد داریم به صورت گام به گام، نحوه ی ایجاد یک پتینه روی سطوح صاف مثل دیوار را آموزش دهیم. این شیوه برای ایجاد جلوه ی مس به کار می رود.

چیز هایی که برای شروع کهنه کاری و رنگ آمیزی به سبک پتینه به آن ها نیاز دارید:

رنگی با جلوه ی مس، معمولا شبیه به رنگ قهوه ای یا بلوطی به نظر می رسد.

محلول کوپر مخصوص پتینه کاری

ملافه های بزرگ برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار، برای پوشاندن مبلمان و وسایلی که نمی خواهید در معرض پاشیدن رنگ قرار بگیرند.

یک عدد برس بزرگ

یک عدد برس کوچک

یک عدد اسفنج

سطل

ماسک

عینک محافظ

یک عدد غلتک و سینی مخصوص

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست آموزش رنگ کهنه کاری هستید.

روش کار

روش کار پتینه کاری

مرحله ی اول:

دیوار یا سطحی را که می خواهید اثر پتینه ی مس را بر روی آن ایجاد کنید، کاملا تمیز کنید. در صورت وجود آشغال روی سطح، از مواد شوینده مثل صابون برای تمیز کردن استفاده کنید.

مرحله ی دوم:

قسمت هایی که نمی خواهید رنگ شود، را عایق کنید. از ورق های مخصوص جلوگیری از جذب گرد و غبار استفاده کنید.

مرحله ی سوم:

قبل از باز کردن قوطی رنگ، اطمینان حاصل کنید که اتاق از تهویه ی خوبی برخوردار است و هوای زیادی در آن جریان دارد.

مرحله ی چهارم:

رنگ جلوه ی مس را باز کنید و آن را کاملا به هم بزنید، زیرا قسمتی از رنگ که دارای مس است، در اثر ساکن بودن قوطی ته نشین می شود.

مرحله ی پنجم:

اولین لایه را به کمک غلتک بردارید. این کار به شما کمک می کند تا پوشش یکنواخت و خوبی داشته باشید، سپس بگذارید تا لایه ی اول کاملا خشک شود.

قبل از رفتن به مرحله ی بعد اطمینان حاصل کنید که تمام سطح مورد نظر شما از رنگ پوشیده شده است.

مرحله ی ششم:

با استفاده از برس در حرکات رفت و برگشتی، لایه ی دوم را اضافه کنید. برای این مرحله می توانید از اسفنج استفاده کنید، زیرا به شما کمک می کند تا بافت تراکمی بهتری داشته باشید.

این اسفنج ها در اکثر مغازه ها پیدا می شوند و معمولا برای شست و شوی ظروف مورد استفاده قرار می گیرند، اما همچنان ابزار رایجی برای رنگ آمیزی و نقاشی نیز هستند.

اجازه دهید، لایه ی رنگ به مدت دو ساعت خشک شود. و توجه داشته باشید که بیشتر از ۱۲ ساعت از خشک شدن آن نگذرد.

رنگ آمیزی دیوار ها به کمک برس، بافت متفاوتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

مرحله ی هفتم:

محلول مس پتینه را در یک سطل بریزید، اما در حین انجام این کار، حتما از دستکش استفاده کنید. از دستان خود محافظت کنید.

مرحله ی هشتم:

به کمک دستکش، اسفنجی را به پتینه آغشته کنید. اسفنج را به صورت پراکنده و در مناطق کوچک بر روی سطح قرار دهید. مطمئن شوید که تمام دیوار را از رنگ کهنه کاری نمی پوشانید. این موضوع مهم است که رنگ مس در بیشتر نقاط به چشم آید.

محلول مس پتینه را در مناطق محدود استفاده کنید و به تدریج آن را پخش کنید.

سپس بگذارید خشک شود. اثر پتینه یا کهنه کاری در طی چند روز یا هفته های آینده ظاهر خواهد شد.

به این ترتیب شما یک دیوار فوق العاده به سبک پتینه کاری و جلوه ی مس خواهید داشت.

موارد دیگر استفاده از پتینه کاری

پتینه کاری می تواند بر روی سطوح مختلفی مثل شیشه، چوب و سفال مورد استفاده قرار گیرد. هنر کهنه کاری زیر مجموعه ی دکوراتیو مورد مطالعه قرار می گیرد و از جمله هنر هایی است که می توان به کمک آن، اشیای دکوری منحصر به فردی ساخت.

با ادامه موارد مربوط به آموزش رنگ کهنه کاری همراه ما باشید.

آشنایی با تکنیک ترک در هنر پتینه کاری

تکنیک ترک در هنر پتینه کاری

در این روش برای جلوه ی ترک به طور مصنوعی، از رنگ مخصوص ترک پتینه استفاده می شود. این رنگ پس از خشک شدن، ترک هایی را روی سطح ایجاد می کند. از این روش روی پلی استر و شیشه و چوب می توان استفاده کرد.

از تکنیک کهنه کاری در چه مواردی استفاده می شود؟

کهنه کاری به اشیای دکوری جلوه ای کهنه و عتیقه می بخشد. از این روش می توان روی چوب و شیشه استفاده کرد. در این روش می توان از پودر یا رنگ هایی که مخصوص این کار تدارک دیده شده اند، استفاده کرد.

نحوه ی انجام کهنه کاری روی چوب

کهنه کاری روی چوب

از این تکنیک می توان بر روی تمام اشیای چوبی دکوری مثل میز و صندلی استفاده کرد. این روش در تزئین قاب عکس های چوبی استفاده ی گسترده دارد.

در تصور اکثر مردم، وسایل کهنه غیر قابل استفاده هستند و لازم است، از دکوراسیون حذف شوند، اما در این میان افراد کلاسیک پسندی هستند که علاقه دارند، جلوه های آنتیک را در تمام اشیاء اعمال کنند. این وسایل به ظاهر قدیمی می توانند فضایی نوستالژیک را ایجاد کرده و در دکوراسیون محافل تاریخی یا باستان شناسی یا فضاهایی با اتمسفر کلاسیک جلوه ی مناسبی خواهند داشت.

برای پیاده کردن تکنیک کهنه کاری روی چوب، در ابتدا به اقلام زیر نیاز دارید.

حجم مواد بستگی به مساحت سطوحی دارد که قصد رنگ آمیزی آن ها را دارید:

وازلین

قلم مو

رنگ گچ

پارافین

واکس مخصوص مبل

پارچه ی کتان

پیشنهاد می کنیم از پست منبت کاری چیست؟ برای یادگیری منبت کاری از کجا شروع کنیم؟ دیدن کنید.

استفاده از وازلین

در ابتدا از وازلین، قسمت هایی از سطح را که نمی خواهید رنگ به آن ها بچسبد را آغشته کنید. وازلین از نوعی خاصیت عایق سازی برخوردار است. در برخی تکنیک های کهنه کاری لازم است تا قسمت های قابل توجهی از سطح اصلی نمایان بماند.

در مرحله ی بعدی از رنگ گچ یا رنگ گچی برای پوشاندن سطح مورد نظر خود استفاده کنید. از رنگ گچی می توان بر روی تمام سطوح استفاده کرد و در کهنه کاری بر روی شیشه نیز کاربرد دارد.

برای انجام کهنه کاری، بهتر است، دو رنگ متفاوت را انتخاب کنید. این انتخاب به سلیقه ی شما یا رنگ بندی اصلی دکوراسیون بستگی دارد. ابتدا به کمک یکی از رنگ ها تمام سطح مورد نظرتان را رنگ آمیزی کنید. نگران قسمت های پوشانده شده با وازلین نباشید. هر چند شما بر روی آن ها نیز رنگ می زنید، اما رنگ به سطح نخواهد چسبید و بعد به سادگی می توان رنگ را از آن قسمت پاک کرد.

سپس صبر کنید تا این لایه ی رنگ خشک شود. در این مرحله باید با کمک سنباده، رنگ را از روی قسمت هایی که وازلین زده بودید بردارید.

در مرحله ی بعدی لازم است، دوباره از وازلین برای عایق کردن قسمت هایی از سطح استفاده کنید. این قسمت ها هم می توانند شامل قسمت هایی باشند که دارای رنگ اصلی سطح هستند، هم قسمت هایی که آغشته به رنگ دوم می باشند.

مجددا اجازه دهید تا رنگ خشک شود. قلم موی خود را به دقت و به کمک مواد شوینده بشویید، چرا که وازلین چسبندگی زیادی به قلم مو دارد و می توانند در استفاده های بعدی مشکل ایجاد کند.

شما در حال خواندن پست آموزش رنگ کهنه کاری هستید.

از سنباده برای برداشتن رنگ های اضافی استفاده کنید

مجددا از سنباده برای برداشتن رنگ های اضافی استفاده کنید. هم اکنون کم کم جلوه ی کهنه کاری در حال ظاهر شدن است، اما برای تثبیت و جلا بخشیدن به کار به کمک پارچه ی کتان، واکس مخصوص را به تمام سطح بزنید. بعد از حدود نیم ساعت، واکس را از روی سطح پاک کنید.

برای ایجاد جلوه ی زنگ زده بودن می توانید از واکس قهوه ای استفاده کنید. این کار باعث می شود تا بیننده احساس کند این وسیله آخرین بار در ۳۰ سال گذشته رنگ آمیزی شده است. از واکس قهوه ای در حواشی کار استفاده کنید.

این لایه از واکس را نیز پس از گذشت چند دقیقه به کمک پارچه ی کتان پاک کنید.

از اغراق آمیز جلوه دادن کهنه کاری بر روی سطوح چوبی خودداری کنید. این کار می تواند احساس شلوغی و پریشانی ایجاد کند. مگر اینکه از پتینه کاری برای درست کردن اشیای خاص دکور فیلم و تئاتر استفاده کنید.

در نوع دیگری از رنگ آمیزی کهنه کاری می توانید از ابزاری مثل روغن گردو، رنگ قهوه ای، رنگ طوسی یا رنگ های مات استفاده کنید.

قبل از رنگ آمیزی هر سطح مطمئن شوید که آن سطح کاملا خشک است

قبل از رنگ آمیزی هر سطح مطمئن شوید که آن سطح کاملا خشک است. برخی از سطوح دارای شکاف هستند. برای این نواحی از روغن گردو استفاده کنید، اما اگر تهیه ی روغن گردو آسان یا مقرون به صرفه نیست، از رنگ های تیره استفاده کنید.

رنگ قهوه ای یا رنگی که برای ایجاد جلوه ای کهنه و زنگ زده استفاده می شود، بهتر است که به کمک قلم مو منتقل نشود. قلم مو بافتی خاص و شناخته شده دارد و بافت سطوح زنگ زده، نظم حاصل از قلم مو را ندارد. برای منتقل کردن رنگ قهوه ای بر روی سطوح از اسفنج یا پارچه یا دستمال استفاده کنید. می توانید رنگ قهوه ای یا جلوه ی زنگ زدگی را پیش از به کار بردن رنگ های اصلی به کار ببرید. در این حالت بهتر است، رنگ های اصلی به صورت لایه ای نازک و شفاف باشند تا جلوه های زنگ زدگی نیز مشخص باشند.

زمانی که از رنگ های مات استفاده می کنید، نیازی نیست که از پرایمر چوب برای آستر زدن سطح کار استفاده کنید.

نکته ی آخر اینکه، برای ایجاد یک کهنه کاری خوب، نیازی نیست که از حجم زیادی رنگ استفاده کنید. معمولا سطوح نازک تر رنگ می توانند جلوه های طبیعی تری ایجاد کنند.

توضیحات ما در خصوص آموزش رنگ کهنه کاری به پایان رسید. امید است توانسته باشیم موضوع آموزش رنگ کهنه کاری را به خوبی برای شما تشریح نموده باشیم.

 
کهنه کاری چیست؟

در این روش باید کاری کرد که چوب قدیمی و کهنه به نظر بیاید، اما از اغراق در آن باید بپرهیزید.

برای کهنه کاری روی چوب به چه چیزهایی نیاز داریم؟

سمباده اسکاچی مشکی شماره ۱۵۰ و ۲۲۰ – روغن گردو، رنگ چوب و یا رنگ قهوه‌ای – رنگ مات، رنگ گچی و یا طوسی – قلم مو – یک دستمال تمیز

در کهنه کاری شکاف ها روی سطح چوب را با چه رنگی پر می کنند؟

ما به شما روغن گردو را توصیه می‌کنیم. هرچند شما می‌توانید از هرگونه رنگ چوب یا رنگ‌های تیره برای نتیجه‌ی ایده آل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *