۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی
آموزش اپراتوری دستگاه cnc

آموزش اپراتوری دستگاه cnc

۰۸ آذر ۱۳۹۹

آموزش اپراتوری دستگاه cnc زمانی ضرورت پیدا خواهد کرد که یک دستگاه گران قیمت سی ان سی خریداری شده و به دلیل اینکه به درستی مورد استفاده قرار نمی گیرد […]

آموزش اپراتوری دستگاه cnc زمانی ضرورت پیدا خواهد کرد که یک دستگاه گران قیمت سی ان سی خریداری شده و به دلیل اینکه به درستی مورد استفاده قرار نمی گیرد قطعات آن دچار آسیب می شوند و یا شرایط ایجاب می کند تا اپراتور به درستی یا اشتباه چگونگی کار کردن با دستگاه سی ان سی را یاد بگیرد. برای اینکه با اپراتور دستگاه سی ان سی بیشتر آشنا شویم، در این مقاله قصد داریم مطالب جامع و مفیدی را در اختیار شما قرار داده و به پاسخ پرسش های زیر بپردازیم.

اپراتور دستگاه cnc چه کسی است؟

دوره های آموزش اپراتوری دستگاه cnc شامل چه چیزهایی می شود؟

آموزش اپراتوری دستگاه cnc از چه اهمیتی برخوردار می باشد؟

اپراتور دستگاه cnc چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

 

اپراتور دستگاه cnc چه کسی است؟

اپراتور دستگاه cnc

زمانی که فرد دوره های لازم آموزش اپراتوری دستگاه cnc را می گذراند و از مهارت ها و تخصص های کافی به منظور کار کردن با این دستگاه برخوردار باشد، به عنوان اپراتور شناخته می شود.

یک اپراتور یا تکنسین فردی است که به صورت مستقیم با دستگاه ارتباط برقرار می کند و به طور دقیق تعیین خواهد کرد که چه زمانی باید با دستگاه کار کرده و همچنین در چه مواقعی آن را سرویس کند.

اپراتورها تنها کسانی می باشند که وظیفه دارند، کارهای مربوط به نگهداری و نظافت دستگاه سی ان سی را انجام دهند. از طرفی دیگر آنها به طور کامل بر دستگاه نظارت می کنند.

مهمترین ویژگی های اپراتور دستگاه cnc چیست؟

اپراتور دستگاه cnc

کسانی که تصمیم گرفته اند تا آموزش اپراتوری دستگاه cnc را به عنوان یک تکنسین یا اپراتور دستگاه سی ان سی به افرادی ارائه دهند که تمایل دارند، نحوه کار کردن با این دستگاه را یاد بگیرند لازم است،که خودشان یک سری ویژگی هایی داشته باشند. قبل از اقدام به آموزش کار با دستگاه باید به طور دقیق بدانند که از یک اپراتور چه انتظاراتی می رود. تعداد زیادی از کسانی که قصد خرید دستگاه سی ان سی را دارند، معمولا تکنسین دستگاه می باشند.

در بعضی از مواقع امکان دارد که شرایط کارگاه به گونه ای باشد که استخدام کردن یک تکنسین ماهر و با تجربه ضروری است. به طور کلی از مهمترین ویژگی هایی که اپراتور دستگاه سی ان سی باید داشته باشد، می توان موارد زیر را نام برد:

اپراتور باید با ایمنی دستگاه سی ان سی آشنا باشد:

یکی از مهمترین ویژگی هایی که اپراتور باید از آن برخوردار باشد، این است که به طور کامل و دقیق دستورالعمل های ایمنی در کارگاه را بداند. دستگاه های سی ان سی بسیار خطرناک می باشند. به طوری که اگر کوچکترین اشتباه هنگام کار کردن با آنها صورت بگیرد برای جسم و جان فرد صدمات زیادی را به دنبال خواهد داشت. یک تکنسین در آموزش اپراتوری دستگاه cnc با این خطرات به خوبی آشنا شده و می داند بر افراد حاضر در کارگاه چه تاثیراتی را می گذارد.

پیشنهاد می کنیم از پست ۱۰ مدل نورپردازی اتاق خواب شیک و مدرن (۲۰۲۰) دیدن کنید.

اپراتور نحوه نگهداری و نظافت دستگاه سی ان سی را می داند:

نگهداری و نظافت دستگاه باعث می شود تا دستگاه از دوام و طول عمر بیشتری برخوردار باشد. طراحی ماشین های سی ان سی به گونه ای می باشد که برای کارهای پیچیده و کار بر روی مواد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر این آنها بخشی از یک قطعه کار را برش خواهند داد و ذرات باقی مانده از برش در نواحی دستگاه تجمع خواهند یافت. در صورتی که نسبت به تمیزکاری دستگاه بی توجهی شود، بدون شک میزان طول عمر آنها کمتر می شود. شرکت هایی که دستگاه های سی ان سی را تولید می کنند، به خریداران می گویند چگونه دستگاه را سرویس و یا تمیز کنند. به همین جهت اپراتور باید توانایی نظافت به موقع دستگاه سی ان سی را داشته باشد.

اپراتور باید بداند که مواد مختلف چه تاثیری بر روی دستگاه سی ان سی می گذارند: یکی دیگر از ویژگی هایی که اپراتور دستگاه سی ان سی باید داشته باشد، این است که به طور کامل با مواد گوناگون و تاثیر آنها بر دستگاه آشنا باشد.

تمام افرادی که در این حیطه مشغول به کار بوده اند نسبت به این موضوع آگاه هستند که دستگاه سی ان سی با دستگاه تراش چوب یا دستگاه تراش فلز یکی نیست و لوازم برشی که برای هر کدام از آنها مورد استفاده می گیرد، با یکدیگر تفاوت دارند، بنابراین زمانی که اپراتور بر روی مواد مختلف کار می کند باید آگاه باشد که دستگاه در چه مواقعی بهینه است و آیا در شرایط کار مورد نظر امکان دریافت بازدهی بیشتر وجود دارد، یا خیر.

اپراتور باید با تعداد محورها و تاثیر آنها بر عملکرد دستگاه سی ان سی آشنا باشد:

در دستگاه های سی ان سی محورها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. در واقع باید گفته شود، این محورها هستند که به چه صورت باید نرم افزار را برای برش های دو بعدی و سه بعدی مورد استفاده قرار داد. در صورتی که اپراتور با تعداد محورها و تاثیراتی که بر عملکرد دستگاه دارند، به طور کامل آشنا باشد، باعث می شود، برش های دو بعدی و سه بعدی به بهترین شکل ممکن اجرا شوند.

نکته: برای اینکه یک دستگاه سی ان سی به خوبی اداره شوند، لازم است که اپراتوری ماهر و مجرب بر آن نظارت کند. به دلیل اینکه اپراتور این دستگاه دوره های آموزشی مربوط به بخش کامپیوتری دستگاه را گذرانده و توانایی برنامه ریزی کردن دستگاه را دارد.

به همین جهت قبل از ارائه آموزش اپراتوری دستگاه cnc ابتدا فرد باید از میزان تخصص خود اطمینان حاصل کرده و ویژگی های یک اپراتور با تجربه را داشته باشد، سپس کلاس های آموزشی را برای کارآموزان برقرار کند.

دوره های آموزش اپراتوری دستگاه cnc شامل چه چیزهایی می شود؟

 دوره های آموزش اپراتوری دستگاه cnc

از آنجایی که دستگاه سی ان سی ماشینی می باشد که به سیستم و نرم افزارهای کامپیوتری وابسته است، به همین جهت کار کردن با آن به آموزش اپراتوری دستگاه cnc نیاز خواهد داشت. به منظور اپراتوری دستگاه سی ان سی نه تنها به شیوه عملی، بلکه باید از توانایی لازم برای کار با نرم افزارهای مختلف نیز برخوردار باشید. به این معنی که روش عملی و نرم افزار کامل کننده یکدیگر هستند. در این بخش به مطالبی اشاره می کنیم که اپراتور در دوره های آموزشی اپراتوری سی ان سی یاد می گیرند.

اپراتوران نحوه کار کردن با نرم افزار CAD و CAM را یاد می گیرند:

CorelDraw و نرم افزارهایی مانند آن از جمله نرم افزارهایی هستند که به منظور به وجود آوردن و ویرایش فایل های گرافیکی مورد استفاده قرار می گیرند. از این نرم افزار هنگام طراحی فایل های گرافیکی مانند طراحی بنر که دارای ابعاد بزرگ نرم افزار هستند بسیار کاربردی می باشد. از مهمترین ویژگی های این نرم افزار می توان به عدم محدودیت در تغییر دادن اندازه تصاویری که در آن طراحی شده اند، اشاره کرد.

به طوری که امکان بزرگ کردن بیش از اندازه آن وجود دارد و حتی اندکی از میزان کیفیت تصویر خروجی کم نمی کند. اگرچه این نرم افزار از سادگی برخوردار است، اما در طراحی طرح های اولیه برای ماشین کاری کاربرد بسیار زیادی دارد، به دلیل اینکه قدرت آن بالا می باشد، بنابراین در دوره آموزشی اپراتوری دستگاه سی ان سی باید کار کردن با این نرم افزار را به صورت اصولی به کارآموزان یاد دهند.

کار کردن با نرم افزار Artcam (آرتکم) آموزش داده می شود:

این نرم افزار یکی از نرم افزارهای خاص می باشد و به شما اجازه می دهد تا فرآورده های سه بعدی با کیفیت بسیار بالا و عالی بسازید. یکی دیگر از ویژگی های نرم افزار آرتکم این است که برای شما شرایطی را فراهم خواهد کرد تا قادر به طراحی کردن مدل های سه بعدی خودتان باشید و همچنین به صورت مستقیم با استفاده از طرح های قبلی که به وجود آوردید یک مدل حکاکی شده دارای چندین لایه را حاصل کنید.

کارآموزان کار کردن با کنترلر دستگاه های سی ان سی را می آموزند:

پس از اینکه طرح به جی کد و ام کد تبدیل شد جی کد ها باید حتما به کنترلر دستگاه منتقل شوند تا ترجمه ماشینی صورت گیرد. دستگاه هایی که در بازار کشور ما وجود دارند، با توجه به نوع و کاربردهای گوناگونی که دارند،

همچنین میزان قیمت دستگاه سی ان سی به منظور دستور دادن به موتورهای محرکه ی دستگاه کنترلرهای متنوعی را مورد استفاده قرار می دهند. در دوره های آموزش اپراتوری دستگاه cnc با توجه به نیاز کسانی که در این دوره ها شرکت کرده اند، آموزش های لازم به منظور نحوه کارکردن با کنترلرهای مختلف ارائه می شود.

آموزش های مربوط به تعمیرات و نگهداری دستگاه سی ان سی داده می شود: یکی از موضوعات مهم مربوط به کار کردن با دستگاه سی ان سی این است که نگهداری و تعمیرات ماشین های سی ان سی مورد توجه قرار گیرد. به دلیل اینکه میزان کیفیت عملکرد خروجی دستگاه سی ان سی چوب، لیزر و غیره و همچنین برخوردار بودن دستگاه از عمر طولانی به این مسئله بستگی خواهد داشت.

شما می توانید در دوره های آموزشی cnc آرکا چوب شرکت کنید!

آموزش اپراتوری دستگاه cnc از چه اهمیتی برخوردار می باشد؟

آموزش اپراتوری دستگاه cnc

هنگامی که افراد به عنوان یک کارآموز در کارگاهی به کار مشغول می شوند، در حقیقت آنها به صورت عملی تحت آموزش اپراتوری دستگاه cnc قرار خواهند گرفت و اصول اولیه کار را می آموزند. بعضی از افراد دیگر سیستم های آموزشی مختلف را مورد استفاده قرار می دهند و احتمال اینکه دوره های آموزشی را هم به صورت عملی و هم به صورت تئوری بگذرانند وجود خواهد داشت.

آنچه که بسیار مهم می باشد، این است که میزان مهارت و تخصص شما برای کار کردن با دستگاه سی ان سی بالا باشد. آموزش اپراتوری این دستگاه به دلیل داشتن مزیت های بیشمار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه به مهمترین مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

در آموزش اپراتوری دستگاه سی ان سی با شیوه های کسب درآمد از طریق آن آشنا خواهید شد که در نهایت باعث می شود تا به یک منبع کسب درآمد عالی و خوب دست پیدا کنید.

متوجه می شوید که هر یک از دستگاه های مختلف چه توانایی و قابلیت هایی را دارند و برای شما شرایطی فراهم خواهد شد تا قادر باشید، این توانایی را به صورت مفید و کارآمد مورد استفاده قرار دهید.

یکی دیگر از مزیت های آموزش اپراتوری این دستگاه مطلع بودن از ایمنی آن می باشد تا از رخ دادن خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

به راحتی و آسانی می توانید با هر یک از بخش های نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه سی ان سی به صورت جداگانه کار کنید.

برای اینکه بازدهی خود را افزایش دهید، یاد می گیرید که بدون آسیب رساندن به دستگاه با آن کار کنید.

اپراتور دستگاه cnc چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

اپراتور دستگاه cnc

در آموزش اپراتوری دستگاه cnc بسیار مهم است که اپراتور با مکانیک سیستم و همچنین نوع پرداخت دستگاه از جمله مخروط تراشی، پیچ تراشی، آج زنی و غیره آشنایی داشته باشد.

از طرفی دیگر با توجه به نوع و برند کنترلر، در مورد تنظیمات سیستم کنترلر دوره های آموزشی لازم را گذرانده باشد و میزان دانش و آگاهی او در این زمینه به اندازه کافی باشد. منظور از تنظیمات کنترلر پارامترهای ماشین از جمله آفست ها، ضریب گیربکس الکترونیک برای جدا بودن دستگاه است.

یکی دیگر از مهارت هایی که اپراتور دستگاه سی ان سی باید از آن برخوردار باشد، این است که به طور دقیق در مورد قابلیت های کنترلر دستگاه مطلع باشد. از دیگر مهارت های مهم اپراتور دستگاه سی ان سی پرتی قطعه کار بوده که امکان به حداقل رساندن آن با استفاده از نرم افزارهای نستینگ وجود خواهد داشت. به طور کلی مهمترین مهارت ها و تخصص هایی که اپراتور دستگاه باید از آنها برخوردار باشد، شامل موارد زیر می شود:

اپراتور باید چگونگی عملکرد دستگاه سی ان سی را بداند.

اپراتور ماهر و آموزش دیده بر نرم افزار پشتیبانی شده سیستم کنترل ماشین کاملا مسلط است.

با جنبه های عمومی و تخصصی دستگاه سی ان سی به خوبی آشنایی دارد.

اپراتور نسبت به نحوه محافظت و نگهداری دستگاه سی ان سی از آگاهی های لازم برخوردار باشد.

اپراتور چگونگی کار کردن با انواع نرم افزارها و سخت افزارها را می داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *