۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی
رنگ پتینه چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

رنگ پتینه چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

۱۰ دی ۱۳۹۹

در این مطلب در تلاشیم در رابطه با این که رنگ پتینه چیست برای شما صحبت کنیم و به این موضوع بپردازیم. اگر شما قصد بازسازی و طراحی دکوراسیون برای […]

در این مطلب در تلاشیم در رابطه با این که رنگ پتینه چیست برای شما صحبت کنیم و به این موضوع بپردازیم. اگر شما قصد بازسازی و طراحی دکوراسیون برای فضای مدنظر خود هستید و در تلاشید تا بتوانید تغییرات ظاهری در فضای موجود خود به وجود بیاورید، بهتر است که در رابطه با پتینه کاری و رنگ پتینه اطلاعات کاربردی داشته باشید. احتمالاً اگر از اشخاصی که در زمینه دکوراسیون فعالیت دارند، بپرسید رنگ پتینه چیست

اولین نکته‌ای که برای تفهیم کردن شما برای پتینه به ذهن آن ‌ها می ‌رسد این است که پتینه یعنی(هنر کهنه کردن فضای یک خانه)، ولی بهتر است، بدانید که رنگ پتینه فقط به همین یک جمله خاتمه نمی ‌یابد.

حال اگر شما از دسته افرادی هستید که خواستار اطلاعات بیشتری در رابطه با رنگ پتینه هستید و به هر دلیلی احساس می کنید، داشتن این اطلاعات برای شما می ‌تواند مفید واقع شود، توصیه می‌کنیم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

در ادامه این مطلب در رابطه با موضوع رنگ پتینه عنوان ‌های زیر را مطالعه می کنید:

  1. رنگ پتینه چیست
  2. استفاده از رنگ پتینه چه مزایایی دارد؟
  3. چرا رنگ پتینه برای تغییر دکوراسیون مناسب است؟
  4. آیا رنگ پتینه نیازمند تخصص خاصی است؟
  5. رنگ پتینه با اسفنج چیست؟
  6. رنگ پتینه با استفاده از پارچه چگونه است؟
  7. راه راه کردن دیوار چگونه انجام می شود؟
  8. سخن پایانی

رنگ پتینه چیست

پتینه چیست

به طورکلی هنگامی از کلمه پتینه استفاده می شود که بر روی رنگ ‌ها حالتی مانند رنگ خوردگی، کهنگی و زنگ‌زدگی بر روی فلز مس یا دیگر فلزات موجود همانند چوب یا سنگ باشد. به طورکلی رنگ پتینه کاری یکی از مهم ‌ترین اصول و تکنیک هایی است که برای نقاشی‌ ها و دکوراسیون در نظر گرفته می شود.

استفاده از هنر پتینه کاری می تواند سبب شود که فضای موجود حالت کهنگی و خوردگی را داشته باشد. به همین ترتیب رنگ پتینه دارای رنگ‌ های متنوعی است که می ‌تواند تکنیک ‌های مؤثری را بر روی اشیاء متفاوت برای یک محیط داشته باشد.

به وجود آمدن جلوه ‌های بصری

در نظر گرفتن استفاده از رنگ پتینه می ‌تواند سبب به وجود آمدن جلوه ‌های بصری بسیاری در فضای موجود باشد و همین امر می ‌تواند توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند و بسیار کاربردی باشد. حال در نظر گرفتن رنگ پتینه در ساختمان نیز می ‌تواند یکی از اصول مؤثر نقاشی ‌های ساختمان باشد، اما در بسیاری از موارد رنگ پتینه توانسته یک کاربرد مؤثر و بیشتر از نقاشی ساختمان را ایفا کند.

به همین جهت است که اغلب افراد علاقه خاصی به رنگ پتینه نشان می دهند. به ‌عنوان نمونه نوع پتینه کاری در نقاشی به ‌غیر از این‌که می ‌تواند سبب تغییر رنگ برای دیوار های ساختمان، درب ‌های ساختمان و سقف ساختمان باشد، نیز کاربرد مؤثر دیگری دارد و می‌ تواند بافت ‌های ظاهری که در یک ساختمان وجود دارند، را نیز دچار تغییراتی کند.

در گذشته اغلب اساتید و هنرمندان ایرانی به جای پتینه از گچ در ساختمان‌ها استفاده می‌کردند، البته استفاده کردن از گچ نیز یک شاخه بسیار حرفه‌ای در این هنر می باشد، اما به ‌طور کلی اگر بخواهیم یک تعریف برای رنگ پتینه کاری داشته باشیم، می ‌توان گفت یکی از هنرهایی است که بعد از گذشت سالیان سال در طراحی دکوراسیون داخلی توانسته جایگاه خود را دوباره بازگرداند.

پیشنهاد می کنیم از پست رنگ مخصوص چوب چیست؟ معرفی انواع رنگ چوب و روش‌های رنگ کاری دیدن کنید.

کلاسیک یا مدرن

همان‌ طور که در مطالب قبل گفتیم، با استفاده از رنگ پتینه می ‌توان یک پوشش هنرمندانه برای سطح دیوارهای انواع ساختمان ‌ها به وجود آورد، اما به طور کلی در نظر گرفتن رنگ پس ‌زمینه پتینه کاری می ‌تواند استفاده از رنگ روغنی پلاستیک یا اکریلیک باشد. با توجه به سلیقه افراد در نظر گرفتن طرح‌ هایی که برای رنگ پتینه استفاده می‌شود، می ‌تواند به صورت برجسته یا فلت باشد.

در نظر گرفتن نوع آن با توجه به نوع دکوراسیون داخلی فضای مدنظر شما می ‌تواند تغییر کند. به ‌طورکلی رنگ پتینه کاری می ‌تواند به ۲ دسته مدرن و کلاسیک در نظر گرفته شود که در تلاشیم در ادامه بیشتر در رابطه با این مدل ‌ها صحبت کنیم.

در نظر گرفتن رنگ پتینه به صورت کلاسیک می ‌تواند سبب به وجود آمدن جلوه قدیمی فضای محیط باشد. در گذشته استفاده از رنگ پتینه برجسته کاربرد بسیاری داشته است که این رنگ پتینه نیز یکی از انواع پتینه کاری کلاسیک به حساب می ‌آید.

به‌ طور کلی استفاده از رنگ پتینه کلاسیک به ورقه طلا نیز شهرت دارد و با استفاده از خمیر مخصوصی که برای این کار در نظر گرفته می‌ شود، از رنگ ‌های طلائی برای تزئینات آن استفاده کاربردی می شود. در نظر گرفتن نوع دیگری از رنگ پتینه کلاسیک به گونه‌ای است که می ‌توان نقش آجر، سنگ و یا ترک ‌های روی دیوار را به واسطه آن اجرا کرد.

یکی از روش‌ های پرطرف‌دار برای رنگ پتینه

یکی از روش‌ های پرطرف‌دار برای رنگ پتینه به این صورت است که کهنه کاری را با استفاده از رنگ پتینه می ‌توان برای تمامی دیوارها و حتی وسایل خانه انجام داد و همین امر می ‌تواند وسایل خانه را به یک قطعه آنتیک تبدیل کند. کهنه‌کاری از پرطرف‌دارترین کاربرد های رنگی پتینه می باشد و با استفاده از یک روغن مخصوص به نام شاپان می توان سطح مورد نظر آن را جلا داد.

حال اگر در رابطه با طرح مدرن رنگ پتینه بیشتر بخواهید بدانید بهتر است، استفاده از پوشش ابر و باد و آسمان یا فرشته را یک الگوی مؤثر برای رنگ پتینه بدانید. در نظر گرفتن تکنیک ‌های رنگ ‌آمیزی به واسطه طرح چوب یا پوششی نقره ای می ‌تواند با استفاده از طرح مدرن رنگ پتینه ایجاد شود. بهتر است، بدانید انرژی پتینه کاری می ‌تواند بر روی تمامی سطوح اجرا گردد. سطوحی همانند دیوارهای گچی، کاغذ دیواری، رنگ خورده، سطوح چوبی، وسایل خانه، ستون ‌ها و دیگر موارد می‌توانند شامل رنگ پتینه شوند.

جهت آگاهی بیشتر در زمینه این که رنگ پتینه چیست با ادامه مقاله همراه باشید.

استفاده از رنگ پتینه چه مزایایی دارد؟

استفاده از رنگ پتینه چه مزایایی دارد؟

رنگ پتینه می‌ تواند دارای مزایای متعددی باشد و از این طریق افراد زیادی را مجذوب خود کند. به ‌عنوان نمونه تصور کنید، در برخی مکان ها نمونه اجرا شده رنگ پتینه را مشاهده کنید، همین امر می ‌تواند توجه افراد را جلب کند و به آن‌ ها بفهماند که استفاده از رنگ پتینه با در نظر گرفتن اندازه دیوار توانسته یک فضای هنری و دل‌نشین‌تر به وجود بیاورد.

همان‌طور که ذکر کردیم، در نظر گرفتن رنگ پتینه برای تمامی سطوح مختلف امکان‌پذیر می باشد. به دلیل این‌که رنگ پتینه دارای بافت ‌های ریز و درشتی می باشد، جذابیت این کار دو چندان شده است.

همین امر می ‌تواند برای مکان ‌های قدیمی تر که ترک های بسیاری بر روی دیوارها وجود دارد، پوشش مناسبی باشند و ترک‌ خوردگی ‌های روی دیوار را بپوشاند. همین ‌طور یکی دیگر از مزایای مهم رنگ پتینه این است که به نسبت دیگر موارد می ‌تواند ماندگاری بیشتری داشته باشد. همین طور قابلیت ترمیم و قابلیت شستشوی رنگ پتینه توانسته افراد بیشتری را به خود جذب کند.

در برخی موارد افراد به دلیل این‌که هزینه ‌های نسبی، برای رنگ پتینه به نسبت دیگر روش ها و دیوار پوش ‌ها بیشتر می باشد، ترجیح می دهند، برای بخشی که قصد دکوراتیو کردن آن فضا را دارند، از رنگ پتینه استفاده کنند، البته لازم است، در این رابطه نیز بدانید که استفاده از رنگ پتینه به طوری است که اغلب طرح دار است و دارای بافت هایی می باشد.

اغلب افراد استفاده از رنگ پتینه طرح دار و بافت ‌ها را برای تمامی فضا توصیه نمی‌کنند، بلکه طراحان ترجیح می دهند که برای یک فضای خاص و مناسب که قصد بیشتر جلوه دادن آن را دارید، از رنگ پتینه بافت‌دار استفاده کنید.

چرا رنگ پتینه برای تغییر دکوراسیون مناسب است؟

چرا رنگ پتینه برای تغییر دکوراسیون مناسب است؟

مهم‌ترین نکته‌ای که سبب شد رنگ پتینه را برای تغییر دکوراسیون مناسب بدانند این است که تنوع نامحدودی برای پتینه کاری وجود دارد و با در نظر گرفتن رنگ پتینه دیگر سادگی و یکنواختی و رنگ‌ های تکراری سفید در فضای مربوطه شما وجود نخواهد داشت.

نکته دیگری که رنگ پتینه سبب تغییر دکوراسیون برای محیط شده است، این است که این رنگ به سادگی می‌ تواند تمامی ترک ها و موج‌ هایی که بر روی دیوارهای قدیمی وجود دارند، را پوشش دهد. نکته بعدی در این زمینه این است که رنگ پتینه دارای ماندگاری و عمر بالایی می‌ باشد و از دیگر خصوصیات آن ضد آب بودن آن است. یعنی هنگامی که قصد تمیز کردن رنگ پتینه بر روی دیوار یا سقف را دارید، نگران نباشید، زیرا به واسطه آب می‌ توانید به راحتی تمیز کردن آن را انجام دهید.

یکی دیگر از دلایلی که اغلب افراد از رنگ پتینه برای تغییر دکوراسیون استفاده می‌کنند، این است که اگر بخشی از دیوار دچار آسیب‌دیدگی شود، با استفاده از رنگ پتینه مجدداً می‌تواند ترمیم و بازسازی شود.

برای اجرای رنگ پتینه سرعت بسیار بالا می‌باشد

برای اجرای رنگ پتینه سرعت بسیار بالا می‌باشد و به دلیل این‌که رنگ پتینه بوی نامطبوعی در هنگام اجرا ندارد، از دلایلی محسوب می‌شود که اغلب افراد برای تغییر دکوراسیون ترجیح می‌دهند از رنگ پتینه استفاده می‌کنند. در نظر گرفتن رنگ پتینه برای بخش‌های خاصی از یک محیط، می ‌تواند به وجود آورنده یک نمای منحصر به فرد باشد و جلوه خاصی به محیط ببخشد.

اما در این راستا مهم‌ترین مزیتی که می‌توانید برای رنگ پتینه در نظر بگیریم این است که هزینه مناسب و به صرفه ای برای رنگ پتینه در نظر گرفته می شود و استفاده از این تکنیک بسیار پرطرف‌دار است. اگر مقایسه کاغذ دیواری با طرح را در نظر بگیریم، رنگ پتینه از کیفیت بالاتری برخوردار است و می‌تواند هزینه کمتری را برای افراد داشته باشد.

آیا رنگ پتینه نیازمند تخصص خاصی است؟

آیا رنگ پتینه نیازمند تخصص خاصی است؟

بهتر است، بدانید هنر رنگ پتینه نیز می‌تواند آسان و یا سخت باشد. در نظر گرفتن آن در برخی موارد به قدری راحت است که اغلب افراد خودشان می توانند از رنگ پتینه برای دیوارها یا وسایل خانه استفاده کنند، اما این نکته بسیار مشهود است که اگر لازم باشد، از رنگ پتینه برای دیوار های پذیرایی و مکان‌ هایی که بسیار نقش تأثیرگذاری در دکوراسیون شما دارند، استفاده کنید، لازم است که از یک پتینه کار با مهارت استفاده کنید و از فردی که تخصص کافی در این زمینه دارد، کمک بگیرید.

به ‌طور کلی برای در نظر گرفتن رنگ پتینه نیازی به آموزش های پتینه کاری نمی ‌باشد. با در نظر گرفتن چندین روش آسان و سلیقه‌ های شخصی می ‌توانید دیوار و کمد وسایل قدیمی که در منزل خود دارید، با استفاده از رنگ پتینه استفاده کنید. در ادامه این مطلب چندین مورد از روش ‌های متعدد رنگ پتینه را برای شما داریم که بیشتر در رابطه با آن‌ها توضیح می‌دهیم.

نکته حائز اهمیتی که در رابطه با رنگ پتینه وجود دارد، این است که قیمت آن به نسبت پوشش دهی آن بسیار به صرفه مناسب می باشد و از این طریق با طرح‌ های منحصر به‌ فردی که دارد، طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است و توانسته با هزینه بسیار کم کیفیت بالایی را برای افراد داشته باشد.

رنگ پتینه با اسفنج چیست؟

رنگ پتینه با اسفنج چیست؟

برای در نظر گرفتن رنگ پتینه با اسفنج لازم است که سطح زیرین کار رنگ زده شود. حال برای انتخاب رنگ در این موارد به ‌صورت دل‌بخواه می‌ توانید عمل کنید، اما توصیه ما برای انتخاب رنگ مدنظر شما این است که رنگ مخالف با رنگ پس ‌زمینه در نظر بگیرید

سپس بعد از رنگ‌آمیزی دیوار باید میزان زمانی منتظر بمانید تا رنگ دیوار خشک شود. بعد از آن نیاز است، با در نظر گرفتن یک اسفنج که رنگ به آن آغشته شده باشد، ضرباتی به دیوار وارد کنید و طرح موردنظر خود را بر روی دیوار پیاده ‌سازی کنید، البته در در این راستا لازم است که با استفاده از یک تکه کاغذ رنگ ‌های اضافی که در اسفنج قرار دارند، را بگیرید.

رنگ پتینه با استفاده از پارچه چگونه است؟

رنگ پتینه با استفاده از پارچه چگونه است؟

استفاده از این روش به گونه‌ای است که نیاز است، تعدادی پارچه کهنه داشته باشید، سپس با در نظر گرفتن پارچه‌ های کهنه می ‌توانید به هر نحوی که سلیقه شما می باشد، پارچه‌ها را مچاله کنید. بعد از این مرحله لازم است که پارچه ‌های در نظر گرفته‌ شده را به رنگ آغشته کنید و با استفاده از آن ضرباتی بر روی دیوار بزنید.

به‌ غیر از این‌که با پارچه می توانید ضربات متعددی بر روی دیوار بزنید، به صورت رندوم و سلیقه ای می ‌توانید ضرباتی دیگر بر روی بخش‌ های متعدد دیوار داشته باشید تا یک طرح را به وجود بیاورید.

یکی دیگر از روش‌هایی که به واسطه پتینه کاری با پارچه در نظر گرفته می شود، این است که پارچه پیچانده شده می ‌تواند به رنگ آغشته شود و به واسطه وردنه بر روی دیوار حرکت داده شود تا دیوار مربوطه رنگ بگیرد.

راه راه کردن دیوار چگونه انجام می شود؟

یکی دیگر از روش‌ های مؤثر پتینه کاری راه راه کردن می باشد. برای در نظر گرفتن این کار لازم است که دیوار وسط را انتخاب کنید و آن را از وسط به دو نوار یک اندازه تقسیم کنید، سپس به واسطه یک نوار چسب آن‌ ها را از یکدیگر جدا کنید.

به این وسیله می ‌توانید از قاطی نشدن رنگ ‌ها جلوگیری کنید. حال با در نظر داشتن نوارها می ‌توانید رنگ‌ های متعدد خود را بر روی دیوارها به صورت جدا ایفا کنید. توصیه ما برای شما در این امر این است که تمامی دیوارهایی که در یک اتاق وجود دارند، را به ‌صورت راه‌ راه رنگ نکنید و فقط یکی از دیوار ها را به این صورت در نظر بگیرید. همین طور لازم است که انتخاب رنگ مناسبی برای این امر داشته باشید. به دلیل این‌که وجود هماهنگی بین رنگ ‌ها از نکات مهمی است که می ‌تواند سبب خلق یک طرح زیبا شود.

رنگ برداری

از دیگر شیوه‌هایی که سبب کهنه نشان دادن دیوار می شود، استفاده از روش رنگ برداری می باشد. برای در نظر گرفتن این کار لازم است که دیواری بال رنگ سالم را در نظر داشته باشید و با استفاده از یک کاردک رنگ آن را از بین ببرید. هرچه که میزان فشار کاردک بر روی این نواحی بیشتر باشد، سبب بیشتر شدن کیفیت این تکنیک می شود و این امر می‌ تواند دیوار را کهنه‌تر جلوه دهد. استفاده از این روش بر روی دیوارهایی پاسخ‌گو است که رنگ آن‌ها برای مدت زیادی است، ثابت مانده است و عمر رنگ شدن آن ‌ها زیاد می ‌باشد.

حال برای این‌که بتوانید تغییرات خود را اعمال کنید، لازم است، بعد از نقاشی عادی در حالتی که هنوز دیوار خیس می باشد، تغییرات دلخواه را انجام دهید و با استفاده از یک پارچه و آب خیس سعی کنید که نقاط خاصی را بر روی دیوار داشته باشید. نتیجه‌ای که به واسطه این امر حاصل می‌گردد یک دیوار کهنه می باشد که می تواند جلوه خاصی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مطلب در تلاش بودیم در رابطه با موضوع رنگ پتینه صحبت کنیم. ممکن است، اغلب افراد تصور داشته باشند، به سادگی می ‌توانند رنگ پتینه را در محیط منزل خود اعمال کنند، البته مشکلی برای این مسئله وجود ندارد، اما لازم است، بدانید که اگر قصد زیبایی حرفه‌ای برای فضای مدنظر خود دارید، استفاده از یک هنرمند که بتواند رنگ پتینه را با تجربه بسیاری انجام بدهد می‌ تواند سبب به وجود آمدن یک محیط بسیار دل‌انگیز و خارق‌العاده شود تا بتوانید از رنگ پتینه لذت بسیاری ببرید.

توضیحات ما در زمینه این که رنگ پتینه چیست به پایان رسید. امیدواریم پش از مطالعه ی این نوشتار متوجه شده باشید که رنگ پتینه چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *