۰۲۱۵۵۲۷۹۸۳۴ | ۰۹۱۲۶۱۵۳۱۸۵ | ۰۹۰۲۱۵۶۲۳۷۱ (آموزش) همه روزه ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸ | روز های تعطیل با هماهنگی قبلی
درآمد منبت کاری | شغل منبت کاری و کنده‌کاری روی چوب

درآمد منبت کاری | شغل منبت کاری و کنده‌کاری روی چوب

۲۴ آذر ۱۳۹۹

در این مقاله درآمد منبت کاری را مورد بررسی قرار خواهیم داد. لذت دیدن پیچیدگی های نقش شده بر روی چوب که نامش منبت کاریست برای هر انسانی قابل فهم […]

در این مقاله درآمد منبت کاری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لذت دیدن پیچیدگی های نقش شده بر روی چوب که نامش منبت کاریست برای هر انسانی قابل فهم و خواستنی است. دانستن درآمد منبت کاری خالی از لطف نیست. مورد انتظار خواهد بود با آگاهی از ابعاد مالی آن را خریداری کنید، یا در صورت تطابق علاقه با دید یک کارآفرین به آن ورود کنید.

امروزه اگر نگاهی بیندازید به اطراف خود وجود فرصتهای بسیاری برای گسترش کاربران صنعت چوب پیدا میکنید. تحلیل و بررسی آمار منتشر شده ی مجامع جهانی نشان دهنده ی آن است که برخی ازکشورها ی فاقد منابع طبیعی توانسته اند از طریق اتخاذ تصمیماتی مانند واردات مواد خام و فراوری آن خود را به بازیگران تاثیرگذار صنعت چوب و محصولاتش تبدیل کنند.

پرداختن به مسئله اشتغال و بررسی پارامترهای بخش هاي صنعتی

پرداختن به مسئله اشتغال و بررسی پارامترهای بخش هاي صنعتی از جمله فرآورده هاي چوبی با توجه به پنجره جمعیتی جوان و جویاي کار در اولویت است. ارزش افزوده محصولات چوب به عنوان یک منبع تجدید شونده بسیار بیشتر از فرآورده هاي دیگر است. سابقه ای به اندازه ی طول حیات انسان پشت این صنعت خوابیده است، شاید گمان شود که دیگر دوره ی چوب گذشته است، چه برسد به منبت کاری.

انتشار دستورالعمل و کتابچه ی استاندارد محصولات چوب در حوزه ی صادرات فرآورده های آن از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت در سال ۱۳۹۴ که درآن اطلاعات تفصیلی بازیگران این صنعت هم ارائه شده است، دلیلی بر وجود فرصت برای گسترش منابع درآمدی فعالین آن و زمینه سازی برای ورود علاقه مندان به این حوزه هست. هزینه های بالای راه اندازی اولیه کسب وکار مرتبط با چوب در نوع خودش ترس از دست دادن سرمایه را دائما به فکر انسان می اندازد، منبت کاری از حرفه های چالش برانگیز صنعت چوب را با بودجه های بسیار پایین میتوان شروع کرد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • انواع منب کاری کدام موارد می باشند؟
  • انواع چوب ها در هنر منبت کاری دارای چه خواصی می باشند؟

 

انواع منبت کاری کدام موارد می باشند؟

انواع منبت کاری

منبت كاري به دو شکل ريز و درشت انجام میگیرد، بستر اجرای آن هم میتواند چوب یا عاج استخوان باشد و

شامل انواع متنوعی از مجسمه سازي، نيمرخ و تمام رخ، گلبرگهاي اسليمي، ختائي و غيره مي‌باشد.

مشبك كاري در تزيين قابها و ساير وسايل تجملي به كار برده مي شود. تکنیک های جذاب کننده پس از مرحله ی تدوین طرح، رنگ كاري و رويه كوبي به منظور زيباترکردن و جلا بخشيدن به كارهاي منبت كاري است. در واقع تزئين منبت طبق ایده ی هنرمندان و صاحبان نظر در اين فن، نهایی ترین فرآیند مي‌باشد. رنگكاري و کوبیدن رویه ها علاوه بر اضافه نمودن بر زيبائي اثر مورد نظر، چوب را از صدم دیدگی بر اثر رطوبت، حرارت و موارد مشابه حفظ مي‌كنند.

میزان درآمدزایی منب کاری در ایران

با مطالعه ی گزارشات آماری وزارت صمت می توان دریافت که صادرات صنایع دستی ایران در دهه ی نود رقمی نزدیک به پانصد و پنجاه میلیون دلار است. بررسی چرایی این اتفاق خوشایند نتیجه جالبی دربر دارد، به نمایش گذاشتن چکیده های پربار فرهنگ و ابعاد تمدن ایرانی با به کارگیری نمادهای هویتی و میهن دوستی کشورمان در طرح های منبت کاری از نمونه های درخشش این مهارت است.

که بیشترین میزان این صادرات در سال ۱۳۷۳ بوده با حدود ۷/۱ میلیارد دلار بوده است. این سرمایه هم می‌تواند در جهت پیشرفت اقتصاد و تولید کشور نقش موثری داشته باشد و هم می تواند باعث ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع یکنواخت ثروت در کشور شود، به کارگیری برنامه ریزی صحیح و جامع ارزش افزوده و اشتغال بیشتری را میتواند در حوزه ها ی مرتبط به وجود آورد.

انتخاب مواد اولیه برای اجرای فرآیند منبت کاری باید با توجه به خواص مورد نیاز بستر پیاده سازی تکنیک های منبت کاری باشد. سمباده پذیری و مقاومت در برابر ضربات و نیروهای وارده، همگی آنها در چوب یافت میشود. استادکاران و دست زخم کرده های منبت کاری از چوب خاصی نامی به زبان نمی آورند، میگویند باید مقاوم و هم قابلیت شکل پذیری در اثر اعمال نیرو از سمت ابزار کار را داشته باشد، از همین رو می توان از چوب انواع پهن برگ ها برای منبت کاری استفاده کرد چراکه هم بافتی نرم و هم محکم دارند.

انواع چوب ها در هنر منبت کاری دارای چه خواصی می باشند؟

انواع چوب ها در منبت کاری

مطالعه ی خواص چوب برای منبت کاران اهمیت دارد، چراکه میتواند در میزان درآمد منبت کاری تاثیرگذار باشد. چوب های پرمصرف در این حوزه عبارتند از:

 

چوب گردوچوب چنارچوب راش
رنگ و لاک می پذیرد -دارای الیاف منظم و نامنظم و دارای نقوش زیبالایه بیرونی چوب (چوب بیرونی)مایل به زرد میباشد و کمی پهن، لایه درونی، ولی صورتی رنگ است.خوش تراش و مناسب منبت کاری است.

 

فروش ضایعات به صنایع هدف مانند مرغداری ها و استفاده از آنها در تزئین محصول، ایجاد سرمایه از دور ریز فرآیند تولید است. درآمد منبت کاری میتواند جالب توجه هم باشد، فرصتهایی اینچنینی در همه ی صنایع وجود ندارد. ایجاد چرخه ای حاصل از فروش ضایعات برای هر کارآفرینی میتواند کمک حال بسیار قوی باشد، از این جهت که ارزش افزوده با پسماند مجموعه به وجود آمده است.

به کار گیری خاک اره ی چوب

همچنین برخی شرکت‌های صنعتی، خاک‌ اره حاصل از برش چوب توسط اره های برش را با قیمتی مناسب از منبت کاران خریداری می‌کنند، محصولات خریداری شده در نهایت برای تمیز کردن قالب های صنعتی مصرف میشوند. برخی اساتید، اما ضایعات باقیمانده از چوب را نمی فروشند، بلکه سرمای زمستان را با سوزاندن آنها در بخاری کارگاه ها پشت سر میگذراند.

محصولات تولیدی منبت کاری شامل هر نقش و نگاری که چشمان بشر ثبت کرده و ذهن رویای پروازش را در سر پرورانده است میشود. انواع قاب آیینه و عکس، جعبه های حاوی قاشق و چنگال، انواع ظروف، جعبه جواهرات، قلم دان و… تعدادی از محصولات نهایی هستند.

پیشنهاد می کنیم از پست منبت کاری چیست؟ برای یادگیری منبت کاری از کجا شروع کنیم؟ دیدن کنید.

نقش رنگ در منبت کاری

نقش رنگ در منبت کاری

رنگ در محصولات منبت اهمیت به سزایی دارد، چرا که بیشترین جلوه ممکن را به اثر داده و یک رنگ پردازی خوب نیز به اثر اعتبار و برند میدهد. در آثار ارزشمند رنگ‌ها توسط خود استادکار و هنرمند ساخته شده و بر روی محصول پیاده می‌شود. کاربردپذیر بودن گسترده مصنوعات منبت کاری اهمیت رنگ کاری را دو چندان میکند. به این خاطر و نیز برای ثبات رنگی اثر، معمولا رنگ‌ها را با بهترین کیفیت ممکن می‌سازند تا در برابر رطوبت و دیگر عوامل مخرب تغییر حالت ندهد،

همچنین رنگ علاوه بر نقش تزئیناتی، عایق اثر هم بحساب می آید. همه این عوامل موجب شده تا رنگ‌ها به شکلی حرفه‌ای و علمی ساخته شوند. برای این کار از روغن جلاء و روغن بزرک استفاده می‌شود. پس از تهیه رنگ یک بار اثر را رنگ کرده و در محلی مناسب قرار میدهند تا خشک شود. پس از آن دو مرتبه دیگر این عمل را تکرا رمی‌کنند تا از ثبات رنگ اطمینان حاصل شود.

راه های کسب درآمد از منب کاری

کسب درآمد از منبت کاری از چند طریق امکان پذیر است، فروش مصنوعات و ابزار کار (لوازم جانبی) به همراه آموزش مهارت آن. در یک نمونه شهرستان تویسرکان استان همدان با داشتن ۴۸۰۰ واحد کارگاهی فعال در منبت کاری مبلغ ۱۴میلیارد وام توسعه ی اشتغال دریافت کرده است، این مبلغ و اهمیتی که مسئولان میدهند به دلیل روشن بودن آینده ی این صنعت میباشد. روشن بودن آینده را وجود درآمد سرشار تضمین میکند.

طیف گسترده ی قیمتی محصولات منبت کاری شده فرصت مناسبی برای عرضه کنندگان و خریداران خرد و کلان به وجود آورده است، از ۲۷۰۰۰تومان میتوان خود را مالک یک منبت کاری دانست تا رقمی نامشخص چراکه ارزش واقعی این محصولات هنر هنرمندان است. کسب تسهیلات اقتصادی برای آغاز به کار به عنوان کارآفرین در این حوزه

یکی از فرصتهای داغ جوانان شده است، آمار و ارقام استنادی بر این گفته است. آنچه که تهدیدی برای درآمد منبت کاری شده است، تکنولوژی CNC یا همان چاپ نقش و حک کردن آن توسط ماشین میباشد. شیوه های اجرای منبت کاری متفاوت است که هرکدام بر میزان درآمد منبت کاری اثرگذار است؛

اجرا با قلم: بسیار ریز و ظریف است که با سوزن های کوچک و باریک انجام میشود.

اجرا با چاقو: دارای عمق کار زیادی نیست، فرصت مانور بالایی دارد.

اجرا با مغار و چکش: دارای عمق کار زیاد و زمینه برجسته است.

شیوه های نگه داری و محافظت از ساخته های منبت کاری

شیوه های نگه داری و محافظت از ساخته های منبت کاری

روشهای حفاظت از مصنوعات منبت کاری در برابر حشرات موزی: جلوگيري از نفوذ حشرات مخرب مانند سوسك و موريانه با استفاده از حشره كشها. جايگزيني مجدد پوشش دهنده ها با پوشش هاي مناسب كه بعد از گذشت زمان از بين مي روند.

همه ی عواملی که باعث ترك خوردن و تغيير ابعاد و رنگ چوب میشوند دارای اولویت مقابله باشند، تنش های حرارتی یکی از آنهاست. زوال رفتن الياف و اتصالات به همراه تخريب اثردر صورت مصون نبودن از انبساط و انقباض، گستره ی رطوبت در مجاورت محصول کم و زیاد شود مجددا تخریب رخ میدهد. گل منبت را نور خورشید از قضا پژمرده میکند، به عبارتی از نور خورشید کمی آن طرف تر زیر سایه بایستد بهتراست. بافت وجسم چوب

نمی تواند فشار و خمش را تاب بیاورد، پس اعمال چنین فشاری خطرناک است. نقش ابزار کار در این حوزه میتواند نشان دهنده ی میزان هزینه ی اولیه و جاری قابل پرداخت از سوی فعالین آن باشد، از تجهیزات مورد احتیاج منبت کاری می توان:

مغار، گیره، میز منبت، گیره نجاری، سوهان آهنی، سوهان کاغذی و پارچه‌ ای و آبی، لوازم تحریر سنگ نفت، لاستیک، کاغذ روغنی یا پوستی یا کالک، چکش پلاستیکی یا چوبی، تیز کن برقی، انواع چوب، چسب چوب، قلم موئی، میخکوب، کمد وسایل، اره، لیسه، دریل، متر، زیر کاری، نفت و… را نام برد.

ابزاری وجود دارد، برای کندن و تراش دادن که در ادبیات منبت کاری نامش را مغار میگویند.

 انوع مغار در منبت کاری عبارتند از:

مغار تخت، مغار نیم باز، مغار گلویی یا گیلویی، مغار شفره.

شایستگی های افراد برای احراز صلاحیت انجام منبت کاری یا آنچه که بایستی بتوانند انجام دهند، به عنوان یک منبت کار شامل موارد زیر میباشد:

پیاده سازی دستورالعمل های ایمنی فردی ؛انتخاب سازگارترین چوب به لحاظ کاربردپذیری محصول ساخت منبت معرق؛به كارگيري ابزار دستي و دستي برقي؛در منبت از ماشین های نجاری هم استفاده میشود ؛ نصب قطعات و مونتاژآنها بر روي و زير كار؛تجسم سه بعدی و پیرنگ نقش ؛پوشش دهی رنگ بر روی منبت ؛ بازاريابي اينترنتي برای فروش منبت کاری ها…

عوامل موثر در میزان درآمد در منبت کاری

میزان درآمد در منبت کاری

درآمد منبت کاری میتواند تاثیرپذیر از قیمت نهایی چوب، ابزارکار، هزینه های آب و برق کارگاه، استقبال در بازار و شرایط تورمی کشور باشد. درآمد زایی هم از طریق شخصی با در نظر گرفتن سرمایه ای مشخص و هم از طریق ارائه خدمت به کارگاه های در حال فعالیت امکان پذیر است، به صورت شخصی تا حدودی میتواند ریسک را افزایش دهد. امروزه با استفاده از برون سپاری به افراد آموزش دیده توسط اشخاص در حال فعالیت و به کارگیری پتانسیل های مهارتی و همچنین دخیل کردن سرمایه های آنها میتوان نسبت به افزایش دامنه های مالی و بازاریابی محصولات منبت اقدام کرد.

دوره بازگشت سرمایه ی کارگاه منبت کاری با سرمایه ی اولیه ۱۵۰میلیون تومان به عبارتی ۳۲ ماه طول خواهد کشید. این بازه ی برگشت سرمایه تابع عواملی مانند سرمایه درگردش، تولیدات سفارش گرفته، نقد شدن محصولات فروخته شده و… است.

سرمایه گذاری به جهت کسب در آمد منبت کاری مجموعه ای را شامل میشود که دانستن آنها خالی از لطف نیست؛ مواد اولیه و بسته بندی، ساخت محوطه، ساختمان، تاسیسات و تجهیزات تولید، تجهیزات جانبی و هزینه های پیش از بهره برداری از جمله ی این سرمایه گذاریها میباشند. توجه داشته باشید که این مبلغ اولیه به فاکتور های بسیاری وابسته است. مثلا شهری که کارگاه را درآن راه می اندازید.

در شرایط اقتصادی امروز که تحریم ها موجب شده تا اقتصاد تک محصولی که بر پایه فروش نفت قرار دارد، دچار ضعف و درآمد ارزی کم شود، ایجاد راههای جایگزین می تواند دردهای کارآفرینان را تا حدودی بهبود بخشد.

ساخت محصولات منبت یک جایگزین است

ساخت محصولات منبت یک جایگزین است که تا حدودی موفق شده است سبب درآمدزایی برای کشور شود. این رشته فنی توسعه و گستردگی بالایی دارد و می تواند کمک مناسبی جهت صادرات و ورود ارز به کشور باشد و این صنعت نیاز به حمایت و فراهم شدن زیرساخت ها برای صادرات به اروپا و همه کشورهای جهان را می طلبد که باید این اتفاق بیفتد.

((چوب را خام فروشی نکنید)) یکی از ناله های صنعتگران است، علت این خام فروشی به علت کمبود زیرساخت ها و نبود صنایع تکمیلی است که اگر این موارد ایجاد شود، همه تولیدات در ایران تکمیل و به بازار عرضه میشود.

دولت کانادا اقدام به پذیرش فعالین و دارندگان مهارت در تولید محصولات هنری کرده است

در پایان بر فرصت صادرات مجددا تاکید میشود، اخیرا دولت کانادا به عنوان نمونه اقدام به پذیرش فعالین و دارندگان مهارت در تولید محصولات هنری کرده است. شاید در نگاه اول از کانادا تعجب کنید، به جای خرید ارزان به سراغ صرف هزینه ی شهروند پذیری میشود، صدها هزار منبت کاری را به ده تن منبت کار ترجیح نمی دهد. این یک فرصت برای کسب درآمد منبت کاری است، روادید را راحت میتوانید به دست بیاورید.

دولت کانادا و به طور کلی دولت هایی که سیاست شهروند پذیری را در پیش میگیرند بابت ایجاد ارزش افزوده در میان جامعه شان بوده است. آنها با استناد به نتایج تحقیقات پایش محور خود روی آوردن به انحصار در ارائه ی محصول را پس از تکامل محصول در نظر می گیرند، سابقه ی خود را شکل داده است و نامش همیشه بر زبان بوده و هست. ابتکارات تکنولوژی تاثیرات زیادی بر منبت کار ی گذاشته است، استفاده از ماشین های تراش اتوماتیک تبدیل به پارامتر تهدید شده است. رشته های هنری مورد پذیرش بسیار گسترده هستند و برای مثال می توان به

مرمت و نگهداری آثار تاریخی، نویسندگی، ترجمه، ویرایش کتاب و آثار فرهنگی، روزنامه نگاری، تهیه و کارگردانی فیلم، آهنگسازی، نوازندگی سازهای موسیقی و… اشاره داشت.


چوب مناسب منبت کاری چیست؟

تقریباً شما از هر چوبی می‌توانید برای منبت کاری استفاده کنید. چوب‌هایی مثل گردو، راش، بلوط، انواع کاج، شمشاد، گلابی، عناب و … در منبت کاری استفاده می‌شونداگر علاقه‌مند به منبت کاری بر روی چوب و سازه‌های بسیار ریز هستید چوب گلابی، شمشاد و عناب بسیار مناسب این کار هستند

برای شروع کار منبت کاری چه مغاری با قیمت مناسب میتوان تهیه کرد؟

برای شروع شما به مغار تخت، گلویی، نیم باز و شفره نیاز دارید.

آموزش دوره های منبت برای وارد شدن به این صنعت چقدر میتواند موثر باشد؟

بدون شک آموزش دیدن میتواند تاثیر مثبتی در روند فعالیت شما داشته باشد و هر مدیری و استاد کاری باید مدام آموزش ببیند و به روز باشد.

چقدر سرمایه برای راه اندازی یک کارگاه منبت کاری لازم داریم ؟

داشتن یک میز کار، چند مغار و دیگر لوازمی که ارزان و در دسترس هستند، نیازهای شما را برای شروع منبت کاری برآورده می‌کند. فضایی حدود ۳ برابر میز کار شما می‌تواند برای راه اندازی کارگاه منبت کاری کافی باشد و همچنین میتوانید از ضایعات جنگلی و چوب بری ها استفاده کنید تا هزینه مواد اولیه به حداقل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *